Καρδιαγγειακός Κίνδυνος & Αυτοάνοσα Νοσήματα

Η αντιμετώπιση των διαταραχών που οδηγούν στην ανάπτυξη αυτοανοσίας και αυξάνουν τον κίνδυνο για καρδιαγγειακό νόσημα, έχει ιδιαίτερη σημασία στους ασθενείς με αυτοάνοσο νόσημα.

Καρδιαγγειακός Κίνδυνος & Αυτοάνοσα Νοσήματα

Μεταβολικές διαταραχές που είναι κοινές στα αυτοάνοσα νοσήματα, είναι επίσης βασικοί παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη καρδιαγγειακού νοσήματος.

Η αντιμετώπιση τους βελτιώνει την πορεία των αυτοάνοσων ασθενειών και μειώνει τον κίνδυνο εκδήλωσης καρδιαγγειακής νόσου.

Dr. Δημήτρης Τσουκαλάς, MD

Το να νοσεί κανείς από λύκορευματοειδή αρθρίτιδανόσο του Χασιμότο ή ψωριασική αρθρίτιδα αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου[1][2].

Η λήψη μέτρων για τη μείωση του κινδύνου από καρδιολογικό νόσημα έχει ιδιαίτερη σημασία. Είναι όμως ακόμη πιο σημαντική εάν νοσεί κανείς από αυτοάνοσο νόσημα.

Τα αυτοάνοσα νοσήματα είναι μια ομάδα χρόνιων φλεγμονωδών ασθενειών με κοινό μεταβολικό υπόβαθρο. Aσθενείς με αυτοανοσία, έχουν κοινές ελλείψεις και μεταβολικές διαταραχές μεταξύ τους, ανεξάρτητα από το είδος αυτοάνοσου νοσήματος που έχουν εκδηλώσει[3].

Σε μελέτη που δημοσίευσε η επιστημονική ομάδα της κλινικής μας, βρήκαμε ότι οι ασθενείς με αυτοάνοσο νόσημα, εμφανίζουν διαταραχές σε βασικές μεταβολικές διεργασίες, που αφορούν:

• Στον κύκλο παραγωγής ενέργειας του οργανισμού.

• Στους αντιοξειδωτικούς μηχανισμούς.

• Σε ελλείψεις μικροθρεπτικών συστατικών: βιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία, αμινοξέα και προβιοτικά.

• Στο μεταβολισμό κετονικών σωμάτων (ενώσεις που παράγονται στον  ανθρώπινο οργανισμό από την καύση του λίπους).

• Στη μεθυλίωση: έναν από τους βασικούς μηχανισμούς ελέγχου της λειτουργίας και της επιδιόρθωσης του γονιδιώματος.

Μεταβολικές διαταραχές που είναι κοινές στα αυτοάνοσα νοσήματα, είναι επίσης βασικοί παράγοντες κινδύνου για την ανάπτυξη καρδιαγγειακού νοσήματος[4][5][6]:

• Αντίσταση στην ινσουλίνη

• Έλλειψη σε μικροθρεπτικά συστατικά (βιταμίνη D, μαγνήσιο, βιταμίνη Κ2, ψευδάργυρο)

• Ανισορροπία σε ωμέγα-3 προς ωμέγα 6 λιπαρά

• Διαταραχή του μικροβιώματος

• Χρόνια εμμένουσα φλεγμονή

Η βελτίωση των παραπάνω διαταραχών όχι μόνο βελτιώνει την πορεία των αυτοάνοσων ασθενειών, αλλά και τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου.

Η αποκατάσταση των μεταβολικών διαταραχών όχι μόνο βελτιώνει την πορεία των αυτοάνοσων ασθενειών, αλλά και τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου.

Παράγοντες Καρδιαγγειακού Κινδύνου & Φλεγμονή

Η αθηρωμάτωση ή αρτηριοσκλήρυνση, είναι μια βλάβη του τοιχώματος των αγγείων, που προκαλεί απόφραξη και μείωση της ροής του αίματος. Η απόφραξη των αγγείων λόγω αθηρωμάτωσης, είναι το κύριο αίτιο πρόκλησης εμφράγματος του μυοκαρδίου και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Η αθηρωμάτωση προκύπτει μετά από χρόνια φλεγμονή στο τοίχωμα των αγγείων. Η χρόνια φλεγμονή έχει ως αποτέλεσμα την εναπόθεση ασβεστίου στο τοίχωμα των αγγείων, που οδηγεί στην απώλεια της ελαστικότητας τους και τη μείωση της διαμέτρου τους.

Εικόνα 1. Αξονική στεφανιογραφία όπου ανιχνεύεται εναπόθεση ασβεστίου στα στεφανιαία αγγεία.

Οι παράγοντες που οδηγούν στην αθηρωμάτωση, συνδέονται άμεσα με τον τρόπο ζωής και διατροφής και είναι σε σημαντικό βαθμό κοινοί με αυτούς που οδηγούν στην ανάπτυξη αυτοάνοσου νοσήματος[7].

Σε μια από τις σημαντικότερες μελέτες, που αφορούσε την παρακολούθηση 23.000 ατόμων μεταξύ 35-65 ετών, για 8 χρόνια, βρέθηκε ότι παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής και διατροφής μείωσαν την πιθανότητα εκδήλωσης εμφράγματος του μυοκαρδίου κατά 81%, διαβήτη κατά 93% και εγκεφαλικού επεισοδίου κατά 50%[8]

Καρδιαγγειακός Κίνδυνος & Αυτοάνοσα Νοσήματα

Η αντιμετώπιση των μεταβολικών διαταραχών που οδηγούν στην ανάπτυξη αυτοανοσίας και αυξάνουν τον κίνδυνο για καρδιαγγειακό νόσημα, έχει ιδιαίτερη σημασία στους ασθενείς με αυτοάνοσο νόσημα.

Εικόνα 2. Παράγοντες που προκαλούν χρόνια φλεγμονή και οδηγούν στην ανάπτυξη αυτοάνοσων, καρδιαγγειακών και χρόνιων νοσημάτων. Nature Medicine Furman D et al 2019.

Η ανίχνευση αυτών των διαταραχών και η έγκαιρη αντιμετώπιση τους, με ιατρικές παρεμβάσεις που αφορούν στον τρόπο ζωής, στη διόρθωση των ελλείψεων, στη διατροφή και στην κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή, βελτιώνουν την πορεία του αυτοάνοσου νοσήματος και παράλληλα μειώνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης σοβαρού καρδιαγγειακού συμβάντος.

Μέχρι και λίγα χρόνια πριν, η ανίχνευση των ακριβών μεταβολικών διαταραχών και η διόρθωση τους ήταν ιδιαίτερα δύσκολη[9].

Ειδικές Εξετάσεις Εντοπίζουν Μεταβολικές Διαταραχές που Σχετίζονται με τα Αυτοάνοσα Νοσήματα & τον Καρδιαγγειακό Κίνδυνο

Ειδικές εξετάσεις που μετρούν πολύ μικρά μόρια, οι μεταβολομικές αναλύσεις, εντοπίζουν τις ακριβείς ιατρικές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στον τρόπο ζωής και διατροφής και επιφέρουν μακροχρόνια και σημαντική βελτίωση στην πλειοψηφία των περιπτώσεων.

Το πλεονέκτημα των μεταβολομικών αναλύσεων, είναι ότι το αποτέλεσμα των μετρήσεων συνδυάζει τη γενετική ποικιλομορφία ενός ατόμου, με τις ατομικές επιλογές διατροφής και τρόπου ζωής και τη φαρμακευτική αγωγή, που διαμορφώνουν την τρέχουσα κατάσταση της υγείας του.

Δείκτες που Ανιχνεύονται μέσω των Μεταβολομικών Αναλύσεων

Οι Μεταβολομικές Αναλύσεις ανιχνεύουν δείκτες που εντοπίζουν:

• τις ελλείψεις σε βιταμίνες, ένζυμα, μεταλλικά στοιχεία, αμινοξέα, και ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

• μεταβολικές διαταραχές, όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη

• την ικανότητα του οργανισμού να διαχειριστεί τη φλεγμονή

• την ικανότητα παραγωγής ενέργειας (μιτοχονδριακή λειτουργία)

• την αντιοξειδωτική ικανότητα του οργανισμού

• την κατάσταση της εντερικής χλωρίδας (μικροβίωμα)

• την παρουσία διαταραχών στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων

Με βάση την κλινική μας εμπειρία στους ασθενείς με αυτοάνοσα νοσήματα, ιατρικές παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής και διατροφής επιφέρουν[10][11][12][13]:

• Βελτίωση της πορείας της νόσου, με αναχαίτιση της καταστροφής των οργάνων που πλήττονται από την αυτοανοσία

• Μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου

• Μείωση του συμπτωμάτων

• Βελτίωση της ανταπόκρισης στη φαρμακευτική αγωγή

• Μείωση των φλεγμονωδών εξάρσεων των αυτοάνοσων νοσημάτων

• Αύξηση των επιπέδων ενέργειας και βελτίωση της ποιότητας ζωής

Σήμερα η ιατρική διαθέτει περισσότερα εργαλεία από αυτά που διέθετε δέκα ή πέντε μόλις χρόνια πριν. Όταν η φαρμακευτική αγωγή, η διόρθωση των ελλείψεων και η διατροφή του κάθε ασθενούς προσαρμόζονται στο μεταβολικό του προφίλ, αλλάζουν ριζικά την ποιότητα ζωής και την πορεία της νόσου των ατόμων που πάσχουν από αυτοάνοσα νοσήματα3,9,[14].

Η αποκατάσταση των μεταβολικών διαταραχών και η αντιμετώπισή τους με τη χρήση ιατρικών παρεμβάσεων στον τρόπο ζωής και διατροφής, μπορεί να αλλάξει ριζικά την πορεία των αυτοάνοσων και να προλάβει την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων σε αυτούς τους ασθενείς.

Διαβάστε περισσότερα για την προσέγγιση της κλινικής μας εδώ

Βιβλιογραφικές αναφορές:

[1] What Are Common Symptoms of Autoimmune Disease? Ana-Maria Orbai, MD. Johns Hopkins Medicine accessed Health conditions and Diseases April 2021.
[2] Hashimoto's thyroiditis, risk of coronary heart disease, and L-thyroxine treatment: a nationwide cohort study Wei-Hung Chen et al. J Clin Endocrinol Metab 2015
[3] Prediction of Autoimmune Diseases by Targeted Metabolomic Assay of Urinary Organic Acids by Dimitris Tsoukalas et al. Metabolites Dec 2020
[4] The metabolic syndrome: the crossroads between rheumatoid arthritis and cardiovascular risk. Gremese E, Ferraccioli G. Autoimmun Rev. 2011 Aug;10
[5] The troubling liaison between cancer and metabolic syndrome in chronic inflammatory rheumatic diseases Giovanni Cioffi et al. Arthritis Res Ther . 2021 Mar
[6] Metabolic pressure and the breach of immunological self-tolerance Veronica De Rosa, Antonio La Cava & Giuseppe Matarese.18 October 2017. Nature Immunology.
[7] Mechanisms of vascular comorbidity in autoimmune diseases Nagy, György et al. Current Opinion in Rheumatology: March 2018
[8] Healthy living is the best revenge: findings from the European Prospective Investigation Into Cancer and Nutrition-Potsdam study Earl S Ford et al. Arch Intern Med. 2009 Aug.
[9]  Micronutrient deficiencies in patients with COVID-19: how metabolomics can contribute to their prevention and replenishment. Dimitris Tsoukalas and Evangelia Sarandi. BMJ Nutri Prev Heal. Nov. 2020.
[10] Dietary factors in rheumatic autoimmune diseases: a recipe for therapy?. Dahan, S., Segal, Y. & Shoenfeld, Y. Nature Reviews Rheumatology  (2017).
[11] Micronutrients in autoimmune diseases: possible therapeutic benefits of zinc and vitamin D. Wessels I, Rink L.  The Journal of Nutritional Biochemistry (2020).
[12] Relationships Between Vitamin D, Gut Microbiome, and Systemic AutoimmunityYamamoto EA, Jørgensen TN. Front Immunol. (2020).
[13] Metabolic profiling of organic and fatty acids in chronic and autoimmune diseases. EvangeliaSarandi, Dimitris Tsoukalas et al. Advances in Clinical Chemistry Volume 101, 2021, Elsevier. Pages 169-229.
[14] Targeted Metabolomic Analysis of Serum Fatty Acids for the Prediction of Autoimmune Diseases Dimitris Tsoukalas, Vassileios Fragoulakis, Evangelia Sarandi et. al. Frontiers in Molecular Biosciences, Metabolomics (6), November 2019.