Οι Ασθενείς με Αυτοάνοσα Νοσήματα του Εντέρου Έχουν Ελλείψεις που δεν Γνωρίζουν

Οι Ασθενείς με Αυτοάνοσα Νοσήματα του Εντέρου Έχουν Ελλείψεις που δεν Γνωρίζουν

Λόγω της διαταραχής στην απορρόφηση των θρεπτικών στοιχείων, οι ασθενείς με φλεγμονώδη νοσήματα του εντέρου έχουν συχνά σημαντικές ελλείψεις σε μικροθρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία, αμινοξέα και ωμέγα λιπαρά οξέα.

Οι ελλείψεις επηρεάζουν τη γενική κατάσταση της υγείας των ασθενών, συνδέονται με μείωση του σωματικού τους βάρους και παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της νόσου.

Παράγοντες που μειώνουν την ικανότητα πέψης και απορρόφησης των θρεπτικών στοιχείων σε ασθενείς με αυτοάνοσο μπορεί να είναι:

- Χρόνια φλεγμονή στο βλεννογόνο του στομάχου και του εντέρου που διαταράσσει τη λειτουργικότητα του βλεννογόνου και μειώνει την ικανότητα απορρόφησης μικροθρεπτικών συστατικών. Η χρόνια φλεγμονή μπορεί να επηρεάσει την παραγωγή γαστρικών υγρών και πεπτικών ενζύμων που απαιτούνται για την πέψη των τροφών.

- Αυξημένη κινητικότητα του γαστρεντερικού σωλήνα. Η αυξημένη κινητικότητα, οδηγεί στη γρήγορη αποβολή της τροφής, προτού ολοκληρωθούν οι διαδικασίες της διάσπασης και της πέψης.

- Αλλοίωση της εντερικής χλωρίδας. Οι μικροοργανισμοί στο έντερο συμμετέχουν ενεργά στη διάσπαση και στην απορρόφηση των θρεπτικών στοιχείων. Διαταραχές στη σύσταση της χλωρίδας του εντέρου, συνδέονται με ελλείψεις και χαμηλή απορρόφηση.

Η διατροφή που συστήνεται κατά την οξεία φάση αυτών των ασθενειών αφορά συνήθως σε πιο εύπεπτες ή χωρίς γλουτένη τροφές, που μπορεί να είναι ρύζι, πατάτες, καλαμπόκι, φρυγανιές και μακαρόνια.

Η μακροπρόθεσμη κατανάλωση αυτών των τροφών οδηγεί σε αντίσταση στην ινσουλίνη και αύξηση του σωματικού βάρους.

Επιπρόσθετα, λόγω της χαμηλής θρεπτικής αξίας αυτών των τροφών, επιδεινώνονται οι ελλείψεις του οργανισμού, η κατάσταση της μικροβιακής χλωρίδας και η ικανότητα του οργανισμού να διαχειριστεί τις φλεγμονές.

Ελλείψεις που Συνδέονται με την Εκδήλωση & την Πορεία των Φλεγμονωδών Νοσημάτων του Εντέρου (ΦΝΕ)

1. Βιταμίνη D

Tα χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D συνδέονται άμεσα με την αυξημένη εμφάνιση ΦΝΕ, αλλά και τη βαρύτητα των συμπτωμάτων κατά την εκδήλωση της νόσου.

Η βιταμίνη D συμβάλει στον έλεγχο των παθογόνων μικροοργανισμών. Είναι απαραίτητη για την παραγωγή 200 ενδογενών αντιβιοτικών ουσιών και για την ομαλή λειτουργία και ενεργοποίηση των λευκών αιμοσφαιρίων.

Η βιταμίνη D έχει άμεση και ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση που εκφράζεται μέσα από ειδικούς υποδοχείς. Η άμεση αντιφλεγμονώδης δράση της έχει αποδειχθεί σε πολυάριθμες έρευνες.

Ο εντερικός βλεννογόνος είναι ένας από τους πιο ευαίσθητους στη βιταμίνη D ιστούς. Η επίτευξη ιδανικών επίπεδων βιταμίνης D πρέπει να είναι στόχος τόσο για την πρόληψη όσο και για την θεραπεία των φλεγμονωδών νόσων του εντέρου.

Όσο χαμηλότερα τα επίπεδα της βιταμίνης D τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης φλεγμονώδους νόσου του εντέρου και τόσο πιο έντονη είναι και η συμπτωματολογία.

Ανεπάρκεια βιταμίνης D συσχετίστηκε με:

• Αυξημένες εισαγωγές σε νοσοκομείο
  • Αυξημένες εξάρσεις της νόσου
  • Αυξημένη χρήση κορτιζόνης
  • Αύξηση των δόσεων της φαρμακευτικής αγωγής

Στους ασθενείς που πάσχουν από αυτοανοσία, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι μπορεί να εμφανίζουν αντίσταση στη βιταμίνη D, χρειάζονται δηλαδή μεγαλύτερες δόσεις και υψηλότερες τιμές για να μπορέσει το σώμα τους να έχει τα πλήρη οφέλη από τη δράση της.

Η χορήγηση θεραπευτικών δόσεων βιταμίνης D πρέπει να γίνεται υπό ιατρική παρακολούθηση και την παράλληλη μέτρηση εργαστηριακών παραμέτρων που επιτρέπουν την αξιολόγηση της ανταπόκρισης του οργανισμού.

2. Ελλείψεις Μικροθρεπτικών

Λόγω της διαταραχής στην απορρόφηση των θρεπτικών στοιχείων, οι ασθενείς με ΦΝΕ έχουν συχνά σημαντικές ελλείψεις σε μικροθρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία, αμινοξέα και ωμέγα λιπαρά οξέα. Οι ελλείψεις επηρεάζουν τη γενική κατάσταση της υγείας των ασθενών και παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της νόσου.

Οι πιο συχνές ελλείψεις είναι:

Γλουταμίνη: H γλουταμίνη είναι ένα αμινοξύ, απαραίτητο για την ομαλή λειτουργία του εντερικού βλεννογόνου. Είναι το πιο σημαντικό καύσιμο για τα εντερικά κύτταρα, αλλά και για τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος. Η έλλειψη της εμποδίζει την επούλωση και την φυσιολογική λειτουργία του εντερικού βλεννογόνου.

Ψευδάργυρος: Ο ψευδάργυρος, είναι απαραίτητος στην ομαλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και στη διατήρηση της ακεραιότητας του εντερικού βλεννογόνου. Επιπρόσθετα, η έλλειψη ψευδαργύρου, προκαλεί διαταραχή στην κινητικότητα του εντέρου και επηρεάζει αρνητικά την εντερική χλωρίδα, την ικανότητα επούλωσης του βλεννογόνου και τη διαχείριση της φλεγμονής.

Επιπρόσθετα μικροθρεπτικά, που εμφανίζουν έλλειψη στην ελκώδη κολίτιδα είναι ο σίδηρος, οι βιταμίνες Β12, Β6, Β2, Β1, η βιταμίνη Κ, το φολικό οξύ, το σελήνιο. Η έλλειψη των συγκεκριμένων μικροθρεπτικών επιδεινώνει τα συμπτώματα και την πορεία αυτών των νοσημάτων.

Φλεγμονώδη Νοσήματα του Εντέρου & Διατροφή

Η διατροφή είναι ένας παράγοντας που συχνά παραβλέπεται σε αυτή την κατηγορία νοσημάτων. Η διατροφή επηρεάζει άμεσα τη μικροβιακή χλωρίδα του εντέρου. Το τι τρώμε προκαλεί επίσης ορμονικές εκκρίσεις που διαμορφώνουν την ανταπόκριση του οργανισμού στη φλεγμονή και επηρεάζει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η κατανάλωση επεξεργασμένων τροφών, η αυξημένη κατανάλωση ζάχαρης και η υπερκατανάλωση αλκοόλ, προξενούν άμεση βλάβη στο εντερικό τοίχωμα, αυξάνουν τον πληθυσμό των παθογόνων μικροοργανισμών και μειώνουν το πληθυσμό ωφέλιμων μικροβίων, επιδεινώνοντας τα συμπτώματα και την πορεία της νόσου.

Ειδικές Εξετάσεις Καθορίζουν την Αντιμετώπιση των Φλεγμονωδών Νοσημάτων του Εντέρου

Ο εντοπισμός και η αντιμετώπιση των ελλείψεων και των μεταβολικών διαταραχών, μπορεί να γίνει μόνο με τη διενέργεια ειδικών εξετάσεων που αναλύουν μικρά στο αίμα. Ανιχνεύονται μεταβολικές διαταραχές που συνδέονται με την πορεία και την εκδήλωση της νόσου.

Οι συγκεκριμένες εξετάσεις ονομάζονται μεταβολομικές αναλύσεις. Μετράνε πολύ μικρά μόρια που συμμετέχουν στις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού. Το πλεονέκτημά τους είναι ότι καταγράφουν τις ακριβείς ελλείψεις και μεταβολικές διαταραχές, καθιστώντας έτσι αποτελεσματική την αντιμετώπιση των αυτοάνοσων ασθενειών.

Πρόκειται για μια κατηγορία εξειδικευμένων εξετάσεων που ανιχνεύουν περισσότερους από 80 δείκτες, που αφορούν:

• στην κατάσταση της μικροβιακής χλωρίδας του οργανισμού

• στις ελλείψεις μικροθρεπτικών συστατικών

• στην παραγωγή ενέργειας στα μιτοχόνδρια (οργανίδια όπου παράγεται ενέργεια στα κύτταρα)

• σε διαταραχή του μεταβολισμό των απλών ζαχάρων

• στην αντίσταση στην ινσουλίνη

• στο μεταβολισμό των ουσίες όπως η ντοπαμίνη, η σεροτονίνη και η αδρεναλίνη μεταβιβάζουν μηνύματα μεταξύ των κυττάρων

• στο μεταβολισμό των λιπαρών οξέων (ωμέγα-3, ωμέγα-6, ωμέγα-9 και κορεσμένα λιπαρά).

Η διενέργεια των εξετάσεων και η λήψη του ιατρικού ιστορικού είναι το πρώτο βήμα.

Στη συνέχεια, τα αποτελέσματα των εξετάσεων αξιολογούνται από την επιστημονική ομάδα της κλινικής μας, ώστε να διαμορφωθεί το θεραπευτικό πλάνο, που ταιριάζει στον κάθε ασθενή.

Μετά τη διενέργεια των εξετάσεων και τη διαμόρφωση του θεραπευτικού πλάνου, συνήθως απαιτούνται 6-8 μήνες για την επίτευξη μιας σημαντικής αλλαγής και ένα έτος για να σταθεροποιηθεί ο οργανισμός σε ένα καλύτερο επίπεδο λειτουργίας.

Είναι κάτι που χρειάζεται χρόνο και προσπάθεια, ωστόσο η επιστημονική μας ομάδα είναι δίπλα σε κάθε ασθενή που δεν είναι ικανοποιημένος με την κατάσταση της υγείας του και θέλει να πλησιάσει όσο πιο κοντά γίνεται στο πώς ήταν πριν την εκδήλωση της νόσου του.

Ο έλεγχος της φλεγμονής, η διόρθωση των ελλείψεων που συνδέονται με τη νόσο, η μειώση της συχνότητας των εξάρσεων, η ανταπόκριση στη φαρμακευτική αγωγή, η αποκατάσταση της φυσιολογικής συχνότητας των κενώσεων, η μείωση του αισθήματος εξάντλησης που συνοδεύει τη νόσο και η αύξηση των επιπέδων ενέργειας είναι τα πιο συχνά σημεία βελτίωσης.

Μέσα από την κλινική μας εμπειρία έχουμε διαπιστώσει ότι η διόρθωση ελλείψεων του οργανισμού σε βιταμίνες και άλλα στοιχεία και η αποκατάσταση των μεταβολικών διαταραχών, αλλάζουν ριζικά την πορεία των ασθενών με αυτοάνοσο νόσημα του εντέρου προς το καλύτερο και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής τους, από μια εικόνα σταθερής επιδείνωσης, σε μια σταθερής βελτίωσης.