Δημοφιλή ¶ρθρα

Αυτοάνοσα Νοσήματα του Εντέρου & Ελλείψεις του Οργανισμού

Οι ελλείψεις και οι μεταβολικές διαταραχές οδηγούν σε σταθερή επιδείνωση των αυτοάνοσων νοσημάτων του εντέρου και μειώνουν την ανταπόκριση στη φαρμακευτική αγωγή.

Αυτοάνοσα Νοσήματα του Εντέρου &
Ελλείψεις του Οργανισμού

Πολλοί ασθενείς με νόσο του Crohn και η ελκώδη κολίτιδα έχουν ελλείψεις που επιβαρύνουν την υγεία τους και είναι δύσκολο να εντοπιστούν με τις κλασικές μεθόδους μέτρησης.

Ειδικές εξετάσεις που μετράνε μικρά μόρια στον οργανισμό, εντοπίζουν τις ακριβείς ελλείψεις και βελτιώνουν την κατάσταση της υγείας, τη λειτουργία του ανοσοποιητικού και την πορεία αυτών των νοσημάτων.

Οι ελλείψεις μικροθρεπτικών συστατικών όπως βιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία, αμινοξέα και ωμέγα λιπαρά οξέα, είναι κοινές στους ασθενείς με νόσο του Chrohn και ελκώδη κολίτιδα, λόγω της διαταραχής στη λειτουργία της πέψης και της απορρόφησης των θρεπτικών στοιχείων.

Οι συγκεκριμένες ελλείψεις επηρεάζουν τόσο τη συνολική κατάσταση υγείας όσο και τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η βιταμίνη D, η βιταμίνη C, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τα προβιοτικά και μεταλλικά στοιχεία, όπως ο ψευδάργυρος και το μαγνήσιο έχουν άμεση δράση στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Ελλείψεις και ανισορροπίες σε αυτά τα στοιχεία:

• επιδεινώνουν την αυτοανοσία
  • διαταράσσουν τους μηχανισμούς της φλεγμονής
  • δυσχεραίνουν την επούλωση
  • επιβαρύνουν την κατάσταση της υγείας

των ασθενών με αυτοάνοσο νόσημα του εντέρου.

Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, οι ελλείψεις συνοδεύονται από μεταβολικές διαταραχές, όπως αντίσταση στην ινσουλίνη, αλλοίωση της μικροβιακής χλωρίδας του οργανισμού, μειωμένη παραγωγή ενέργειας και διαταραχές στη λειτουργία του ορμονικού συστήματος.

Οι ελλείψεις και οι μεταβολικές διαταραχές οδηγούν σε σταθερή επιδείνωση αυτών των νοσημάτων και μειώνουν την ανταπόκριση στη φαρμακευτική αγωγή.

Ασθενείς με νόσο του Crohn και ελκώδη κολίτιδα κατά την περίοδο των εξάρσεων βιώνουν:

• διαταραχές στην κινητικότητα του εντέρου με διάρροια και αίσθημα ότι το έντερο δεν έχει εκκενωθεί πλήρως
  • πόνο και δυσφορία στην κοιλιακή χώρα
  • έντονη κόπωση
  • ακούσια απώλεια βάρους

Οι πιο συχνές ελλείψεις που παρατηρούνται στα αυτοάνοσα νοσήματα του εντέρου είναι:

Βιταμίνη D: Xαμηλά επίπεδα βιταμίνης D συνδέονται με την αυξημένη εμφάνιση των φλεγμονωδών νόσων του εντέρου αλλά και την βαρύτητα των συμπτωμάτων κατά την εκδήλωση της νόσου[1][2][3][4][5][6][7].

Όσο χαμηλότερα τα επίπεδα της βιταμίνης D τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης φλεγμονώδους νόσου του εντέρου και τόσο πιο έντονη είναι και η συμπτωματολογία.

Ανεπάρκεια βιταμίνης D συσχετίζεται με:

• Αυξημένες εισαγωγές σε νοσοκομείο
  • Αυξημένες εξάρσεις της νόσου
  • Αυξημένη χρήση κορτιζόνης
  • ¶υξηση των δόσεων της φαρμακευτικής αγωγής(13)

Γλουταμίνη: H γλουταμίνη είναι ένα αμινοξύ, απαραίτητο για την ομαλή λειτουργία του εντερικού βλεννογόνου. Είναι το πιο σημαντικό καύσιμο για τα εντερικά κύτταρα, αλλά και για τα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος. Η έλλειψη της εμποδίζει την επούλωση και την φυσιολογική λειτουργία του εντερικού βλεννογόνου[8]

Ψευδάργυρος: Ο ψευδάργυρος, είναι απαραίτητος στην ομαλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και στη διατήρηση της ακεραιότητας του εντερικού βλεννογόνου. Επιπρόσθετα, η έλλειψη ψευδαργύρου, προκαλεί διαταραχή στην κινητικότητα του εντέρου και επηρεάζει αρνητικά την εντερική χλωρίδα, την ικανότητα επούλωσης του βλεννογόνου και τη διαχείριση της φλεγμονής[9][10][11].

Επιπρόσθετα μικροθρεπτικά, που εμφανίζουν έλλειψη στη νόσο του Κρον και στην ελκώδη κολίτιδα είναι ο σίδηρος, οι βιταμίνες Β12, Β6, Β2, Β1, η βιταμίνη Κ, το φολικό οξύ, το σελήνιο. Η έλλειψη των συγκεκριμένων μικροθρεπτικών επιδεινώνει τα συμπτώματα και την πορεία αυτών των νοσημάτων[8-10].

Οι ελλείψεις που προαναφέρθηκαν, σε συνδυασμό με μεταβολικές διαταραχές όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη, η κακή αντιοξειδωτική κατάσταση του οργανισμού και η δυσκολία διαχείρισης της φλεγμονής, προκαλούν αλλαγές στη φυσιολογική σύσταση των κυττάρων του οργανισμού και δυσκολεύουν την αναγνώριση τους από το ανοσοποιητικό σύστημα[12].

Παράλληλα, οι ίδιες μεταβολικές διαταραχές προκαλούν υπερ-δραστηριότητα του ανοσοποιητικού, το οποίο παράγει αυτό-αντισώματα και επιτίθεται σε δικά του όργανα και ιστούς, στα οποία δεν θα έπρεπε να επιτεθεί και οδηγούν στην ανάπτυξη αυτοανοσίας.

Η ιατρική παρακολούθηση των ασθενών με αυτοάνοσο νόσημα του εντέρου, πρέπει να συνδυάζει τόσο τον έλεγχο της φλεγμονής και της συμπτωματολογίας της νόσου, όσο και τη διόρθωση των ελλείψεων και των μεταβολικών διαταραχών που οδήγησαν στην ανάπτυξη της.

Ειδικές Εξετάσεις για τον Εντοπισμό των Ελλείψεων & των
Μεταβολικών Διαταραχών Βελτιώνουν την Πορεία των
Αυτοάνοσων Νοσημάτων του Εντέρου

Η διενέργεια ειδικών εξετάσεων είναι απαραίτητη, καθώς πρέπει να καταγραφούν οι ακριβείς ελλείψεις και μεταβολικές διαταραχές που οδήγησαν στην ανάπτυξη της νόσου, ώστε να σχεδιαστεί ολοκληρωμένα το θεραπευτικό πλάνο για την αντιμετώπισή της.

Η ακριβής καταγραφή των ελλείψεων σε κάθε άτομο είναι ιδιαίτερα δύσκολη με τις κλασσικές μεθόδους μέτρησης. Έτσι μέχρι πρόσφατα η διόρθωση τους βασίζονταν σε γενικές οδηγίες.

Τα τελευταία χρόνια, με τη χρήση ειδικών αναλύσεων, ανιχνεύονται μικρά μόρια που συμμετέχουν στις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού και καταγράφουν με ακρίβεια τις ελλείψεις και τις μεταβολικές διαταραχές.

Οι συγκεκριμένες εξετάσεις ονομάζονται μεταβολομικές αναλύσεις. Ανιχνεύουν περισσότερους από 80 δείκτες που σχετίζονται άμεσα με την κατάσταση της υγείας ενός ατόμου και με την εξέλιξη της νόσου του.

Καθώς οριακές ελλείψεις του οργανισμού σε μικροθρεπτικά συστατικά, συσσωρεύονται σταδιακά στο χρόνο και οδηγούν σε νόσο, χρειάζεται χρόνος και προσπάθεια για τη διόρθωση τους.

Η διενέργεια των εξετάσεων είναι το πρώτο βήμα.

Στη συνέχεια, ο γιατρός σχεδιάζει το κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο που ταιριάζει στον κάθε ασθενή, με βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων.

Ο ασθενής εφαρμόζει την αγωγή για την αντιμετώπιση του νοσήματός του και τη βελτίωση της υγείας του.

Με βάση την κλινική μας εμπειρία, ιατρικές παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής, στη διόρθωση των ελλείψεων και στη διατροφή αλλάζουν ριζικά την πορεία των αυτοάνοσων νοσημάτων του εντέρου όπως η ελκώδης κολίτιδα και η νόσος του Crohn και επιφέρουν[13][14][15]:

• Βελτίωση της πορείας της νόσου, με μείωση της συχνότητας των υποτροπών

• Μείωση του πόνου και της δυσφορίας στην κοιλιακή χώρα

• Βελτίωση του αισθήματος γενικευμένης καταβολής, της εξάντλησης και των συμπτωμάτων που οφείλονται στη χρόνια φλεγμονή

• Βελτίωση της ανταπόκρισης στη φαρμακευτική αγωγή

• Αύξηση των επιπέδων ενέργειας και βελτίωση της ποιότητας ζωής

Στόχος της αντιμετώπισης είναι η ανάκτηση της ποιότητας ζωής που είχε ο ασθενής πριν την έναρξη της νόσου, κατά το μέγιστο δυνατό.

Έχουμε διαπιστώσει ότι στο 85% των περιπτώσεων η διόρθωση ελλείψεων του οργανισμού σε βιταμίνες και άλλα στοιχεία και η αποκατάσταση των μεταβολικών διαταραχών, αλλάζουν ριζικά την πορεία της ελκώδους κολίτιδας και της νόσου του Crohn προς το καλύτερο και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των ασθενών, από μια εικόνα σταθερής επιδείνωσης, σε μια σταθερής βελτίωσης.

Εάν έχετε διαγνωστεί με αυτοάνοσο νόσημα του εντέρου, επικοινωνήστε μαζί μας και προγραμματίστε το ραντεβού για τις εξετάσεις.

Βιβλιογραφικές Αναφορές:

[1] Vitamin D and Marine n-3 Fatty Acid Supplementation and Prevention of Autoimmune Disease in the VITAL Randomized Controlled Trial American College of Rheumatology. Hahn J. et al Arthritis Rheumatol. 2021; 73 (suppl 10).

[2]The Role of Vitamin D in Inflammatory Bowel Disease: Mechanism to Management Jane Fletcher, Sheldon C. Cooper, Subrata Ghosh, and Martin Hewison. Nutrients. 2019 May

[3] Review Article: Vitamin D and Inflammatory Bowel Diseases V P Mouli, A N Ananthakrishnan. Aliment Pharmacol Ther . 2014 Jan

[4] Influence of Vitamin D Deficiency on Inflammatory Markers and Clinical Disease Activity in IBD Patients Pedro López-Muñoz et. al. Nutrients . 2019 May 11

[5] Managing vitamin D deficiency in inflammatory bowel disease. Ole Haagen Nielsen et al. BMJ Journals. Frontline Gastroenterology, 2019.

[6] Vitamin D Therapy in Inflammatory Bowel Diseases: Who, in What Form, and How Much? Tibor Hlavaty, Anna Krajcovicova, Juraj Payer J Crohns Colitis. 2015 Feb

[7]Vitamin D Receptor Agonists' Anti-Inflammatory Properties Jelena Vojinovic. Ann N Y Acad Sci . 2014 May.

[8] Intestinal Permeability, Inflammation and the Role of Nutrients Ricard Farré et. al. Nutrients. 2020 Apr.

[9] Micronutrient deficiencies in inflammatory bowel disease. Roni Weisshof, Irit Chermes. Curr Opin Clin Nutr Metab Care . 2015.

[10] Micronutrient deficiencies in inflammatory bowel disease: from A to zinc. Caroline Hwang, Viveca Ross, Uma Mahadevan. Inflamm Bowel Dis . 2012 Oct.

[11] Risk Factors for Vitamin D, Zinc, and Selenium Deficiencies in Korean Patients with Inflammatory Bowel Disease Yoo Min Han et al. Gut Liver . 2017 May

[12] Metabolic pressure and the breach of immunological self-tolerance Veronica De Rosa, Antonio La Cava & Giuseppe Matarese. 18 October 2017. Nature Immunology

[13] Targeted Metabolomic Analysis of Serum Fatty Acids for the Prediction of Autoimmune Diseases. Dimitris Tsoukalas, Vassileios Fragoulakis, Evangelia Sarandi et. al. Frontiers in Molecular Biosciences, Metabolomics (6), 2019

[14] Non-communicable Diseases in the Era of Precision Medicine: An Overview of the Causing Factors and Prospects. Dimitris Tsoukalas et al. Bio#Futures. Springer, Cham. May 2021.

[15] Metabolic profiling of organic and fatty acids in chronic and autoimmune diseases. Evangelia Sarandi, Dimitris Tsoukalas et al. Advances in Clinical Chemistry. July 15, 2020. Elsevier Inc.