• book banner

Ρευματοειδής Αρθρίτιδα & Ελλείψεις του Οργανισμού

Πολλοί ασθενείς με ΡΑ έχουν ελλείψεις και μεταβολικές διαταραχές που επηρεάζουν την υγεία τους και δεν το γνωρίζουν.

Ρευματοειδής Αρθρίτιδα & Ελλείψεις του Οργανισμού

Πολλοί ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα (ΡΑ) έχουν ελλείψεις και μεταβολικές διαταραχές που επηρεάζουν την υγεία τους και δεν το γνωρίζουν.

Βιταμίνες και μικροθρεπτικά στοιχεία, όπως μεταλλικά στοιχεία, λιπαρά οξέα και αντιοξειδωτικά, είναι απαραίτητα για την ομαλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, την διαχείριση των φλεγμονών και τον έλεγχο του πόνου. Ελλείψεις σε αυτά τα στοιχεία συνδέονται με την εκδήλωση και την πορεία της ρευματοειδούς αρθρίτιδας.

Μια κατηγορία εξειδικευμένων εξετάσεων που απευθύνεται σε όσους έχουν διαγνωστεί με ΡΑ, εντοπίζει τις ελλείψεις και τις μεταβολικές διαταραχές που επιδεινώνουν την υγεία και επιβαρύνουν την καθημερινότητα αυτών των ασθενών.

Η ΡΑ είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα που πλήττει τις αρθρώσεις, μπορεί όμως να προκαλέσει γενικότερα συμπτώματα και φλεγμονές και σε άλλα σημεία του σώματος.

Ο πόνος και η φλεγμονή χαρακτηρίζουν τη νόσο. Απλές δραστηριότητες όπως το περπάτημα, το ανέβασμα σε σκάλες, τα καθημερινά ψώνια ή το άνοιγμα ενός μπουκαλιού, μπορούν να είναι ιδιαίτερα δύσκολες και επώδυνες για ένα άτομο με ΡΑ.

Υπάρχουν 7 βασικές ελλείψεις σε μικροθρεπτικά συστατικά που συντελούν στην ανάπτυξη της νόσου[1-6]:

• Βιταμίνη D: έχει αντιφλεγμονώδη και ανοσορυθμιστική δράση. Ασθενείς με ΡΑ χρειάζονται σημαντικά υψηλότερα επίπεδα για να οφέλη από τη συγκεκριμένη βιταμίνη.

• Συμπαράγοντες της Βιταμίνης D: πρόκειται για βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία που χρειάζεται ο οργανισμός σε συνεργασία με την D. Αυτά είναι η βιταμίνη Κ2, το Μαγνήσιο, το βόριο, ο ψευδάργυρος, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, το ασβέστιο.

• Μαγνησίου: η έλλειψη μαγνησίου μπορεί να προκαλέσει φλεγμονές. Η έλλειψη του ενισχύει το αίσθημα του πόνου, εμποδίζει την ανάπλαση των χόνδρων, επηρεάζει αρνητικά την υγεία των οστών και τη λειτουργία των μυών.

• Προβιοτικών: η αλλοίωση στη σύσταση της μικροβιακής χλωρίδας του οργανισμού και η έλλειψη προβιοτικών συνδέεται με την εκδήλωση της ΡΑ και την επιδείνωση της πορείας της.

• Ωμέγα 3 λιπαρών: έλλειψεις σε ωμεγα-3 λιπαρά επιδεινώνουν τη φλεγμονή, καταστέλλουν τους μηχανισμούς επούλωσης και επηρεάζουν αρνητικά τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

• Βιταμίνης C: είναι απαραίτητη στην επούλωση του συνδετικού ιστού και του κολλαγόνου. Η έλλειψη της καθυστερεί την επούλωση βλαβών. Είναι σημαντικός ανοσορυθμιστικός παράγοντας.

• Αμινοξέων που απαιτούνται στον έλεγχο της φλεγμονής και στην ενίσχυση των μηχανισμών επούλωσης.

Οι ελλείψεις των παραπάνω στοιχείων επηρεάζουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, την ικανότητα του οργανισμού να διαχειριστεί την φλεγμονή και να αποκαταστήσει τις βλάβες των αρθρώσεων.

Επιπρίσθετα με μεταβολικές διαταραχές όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη, οδηγούν σε σταθερή επιδείνωση της ΡΑ και της υγείας αυτών των ασθενών.

Ειδικές Εξετάσεις Καθορίζουν την Πορεία της Ρευματοειδούς Αρθρίτιδας

Μια κατηγορία εξειδικευμένων εξετάσεων που απευθύνεται σε όσους έχουν διαγνωστεί με ΡΑ, εντοπίζει τις ελλείψεις και τις μεταβολικές διαταραχές που επιδεινώνουν την κατάσταση της υγείας αυτών των ασθενών.

Ο εντοπισμός και η διόρθωση των ελλείψεων, βοηθά τους ασθενείς να βελτιώσουν την κατάσταση της υγείας τους.

Οι συγκεκριμένες εξετάσεις ονομάζονται μεταβολομικές αναλύσεις. Ανιχνεύουν περισσότερους από 80 δείκτες που σχετίζονται άμεσα με την κατάσταση της υγείας ενός ατόμου και με την εξέλιξη της νόσου του.

Οι εξετάσεις εντοπίζουν ελλείψεις σε βιταμίνες και άλλα στοιχεία και μεταβολικές διαταραχές, όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη, η διαχείριση της φλεγμονής και η κατάσταση της μικροβιακής χλωρίδας του οργανισμού.

Η διενέργεια των εξετάσεων επιτρέπει στους ασθενείς να ελέγξουν το νόσημα τους, να βελτιώσουν την καθημερινότητα τους και να έρθουν όσο πιο κοντά γίνεται στο πώς ήταν πριν την εκδήλωσή της.

Η ακριβής καταγραφή των ελλείψεων σε κάθε άτομο είναι ιδιαίτερα δύσκολη με τις κλασσικές μεθόδους μέτρησης. Έτσι μέχρι πρόσφατα η διόρθωση τους βασίζονταν σε γενικές οδηγίες. Τα τελευταία χρόνια, με τη χρήση των μεταβολομικών αναλύσεων, ανιχνεύονται μικρά μόρια που συμμετέχουν στις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού και καταγράφουν με ακρίβεια τις ελλείψεις και τις μεταβολικές διαταραχές.

Οι μεταβολομικές αναλύσεις είναι μια ευαίσθητη μέθοδος μέτρησης που εφαρμόζεται στα αυτοάνοσα νοσήματα. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων συνοδεύονται από το κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο που ταιριάζει στον κάθε ασθενή και η σταθερή παρακολούθηση από γιατρό είναι απαραίτητη.

Καθώς οριακές ελλείψεις του οργανισμού σε μικροθρεπτικά συστατικά, συσσωρεύονται σταδιακά στο χρόνο και οδηγούν σε νόσο, χρειάζεται χρόνος και προσπάθεια για τη διόρθωση τους.

Η διενέργεια των εξετάσεων είναι το πρώτο βήμα.

Στη συνέχεια, ο γιατρός σχεδιάζει το κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο που ταιριάζει στον κάθε ασθενή, με βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων.

Ο ασθενής εφαρμόζει την αγωγή για την αντιμετώπιση του νοσήματός του και τη βελτίωση της υγείας του.

Με βάση την κλινική μας εμπειρία, ιατρικές παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής, στη διόρθωση των ελλείψεων και στη διατροφή αλλάζουν ριζικά την πορεία ΡΑ και επιφέρουν[7-10]:

• Βελτίωση της πορείας της νόσου, με αναχαίτιση της καταστροφής των αρθρώσεων

• Μείωση του πόνου και της ανάγκης λήψης αντιφλεγμονωδών και παυσίπονων

• Βελτίωση της κινητικότητας και μείωση της δυσκαμψίας

• Μείωση του κινδύνου συστηματικής βλάβης στους ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα (καρδιά, νεφροί, δέρμα, μάτια)

• Βελτίωση της ανταπόκρισης στη φαρμακευτική αγωγή

• Μείωση των φλεγμονωδών εξάρσεων της νόσου

• Αύξηση των επιπέδων ενέργειας και βελτίωση της ποιότητας ζωής

Στόχος της αντιμετώπισης είναι η ανάκτηση της ποιότητας ζωής που είχε ο ασθενής πριν την έναρξη της νόσου, κατά το μέγιστο δυνατό.

Έχουμε διαπιστώσει ότι στο 85% των περιπτώσεων η διόρθωση ελλείψεων του οργανισμού σε βιταμίνες και άλλα στοιχεία και η αποκατάσταση των μεταβολικών διαταραχών, αλλάζουν ριζικά την πορεία της ΡΑ προς το καλύτερο και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των ασθενών, από μια εικόνα σταθερής επιδείνωσης, σε μια σταθερής βελτίωσης.

Εάν έχετε διαγνωστεί με ΡΑ κάντε το πρώτο βήμα, επικοινωνήστε μαζί μας και προγραμματίστε το ραντεβού για τις εξετάσεις.

Εάν επιθυμείτε να ενημερωθείτε για τα νοσήματα που αναλαμβάνουμε και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε στη δική σας περίπτωση, καλέστε στο 210 3611054 ή συμπληρώστε τη φόρμα που ακολουθεί, ώστε να επικοινωνήσουμε μαζί σας.

Βιβλιογραφικές Αναφορές:

[1] Micronutrient deficiencies in patients with COVID-19: how metabolomics can contribute to their prevention and replenishment. Dimitris Tsoukalas and Evangelia Sarandi.
BMJ Nutri Prev Heal. Nov. 2020; bmjnph-2020-000169

[2] Relationships Between Vitamin D, Gut Microbiome, and Systemic Autoimmunity. Yamamoto EA, Jørgensen TN. Front Immunol. (2020).

[3] Micronutrients in autoimmune diseases: possible therapeutic benefits of zinc and vitamin D. Wessels I, Rink L.
The Journal of Nutritional Biochemistry (2020).

[3] Dietary Habits and Nutrition in Rheumatoid Arthritis: Can Diet Influence Disease Development and Clinical Manifestations? Chiara Gioia et al.
Nutrients 2020,

[4] Managing Rheumatoid Arthritis with Dietary Interventions  imageShweta Khanna et al. Front. Nutr., 08 November 2017.

[5] The Effect of Vitamin D Supplementation on Rheumatoid Arthritis Patients: A Systematic Review and Meta-Analysis  Yuanyuan Guan et al.
Front. Med., 30 October 2020

[6] Vitamin and Mineral Guide for Arthritis. Arthritis Foundation, accessed Jan 2022.

[7] Targeted Metabolomic Analysis of Serum Fatty Acids for the Prediction of Autoimmune Diseases. Dimitris Tsoukalas, Vassileios Fragoulakis, Evangelia Sarandi et. al.
Frontiers in Molecular Biosciences, Metabolomics (6), 2019

[8] Non-communicable Diseases in the Era of Precision Medicine: An Overview of the Causing Factors and Prospects. Dimitris Tsoukalas et al. Bio#Futures. Springer, Cham. May 2021.

[9] Metabolic profiling of organic and fatty acids in chronic and autoimmune diseases. Evangelia Sarandi, Dimitris Tsoukalas et al. Advances in Clinical Chemistry. July 15, 2020. Elsevier Inc.

Ας κρατήσουμε επαφή. Εγγραφείτε στο newsletter και κατεβάστε δωρεάν τον οδηγό για όσους έχουν διαγνωστεί με αυτοάνοσο νόσημα.