Χαμηλά Επίπεδα Βιταμίνης D Επηρεάζουν τη Συμπτωματολογία της Νόσου του Crohn

Η θετική επίδραση της βιταμίνης D ασκείται μέσα από πολλαπλούς μηχανισμούς.

Χαμηλά Επίπεδα Βιταμίνης D Επηρεάζουν τη Συμπτωματολογία της Νόσου του Crohn

Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D συνδέονται με αυξημένη εμφάνιση της νόσου του Crohn, αλλά και με τη βαρύτητα των συμπτωμάτων κατά την εκδήλωση της νόσου.

Όσο χαμηλότερα τα επίπεδα της βιταμίνης D, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης της νόσου και τόσο πιο έντονη είναι και η συμπτωματολογία(1-4).

Ανεπάρκεια βιταμίνης D συσχετίστηκε με:

• Αυξημένες εισαγωγές σε νοσοκομείο

• Αυξημένες εξάρσεις της νόσου

• Αυξημένη χρήση κορτιζόνης

• Αύξηση των δόσεων της φαρμακευτικής αγωγής(5)

Η θετική επίδραση της βιταμίνης D ασκείται μέσα από πολλαπλούς μηχανισμούς.

Ανοσορυθμιστική δράση της βιταμίνης D: Η βιταμίνη D ρυθμίζει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και την επαναφέρει στο φυσιολογικό ενώ παράλληλα αποκαθιστά την ικανότητα του οργανισμού να αναγνωρίζει τα δικά του κύτταρα και ιστούς(1,5).

Έλεγχος των παθογόνων μικροοργανισμών: Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την παραγωγή 200 ενδογενών αντιβιοτικών ουσιών και για την ομαλή λειτουργία και ενεργοποίηση των λευκών αιμοσφαιρίων(6,7).

Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D συνδέονται με αυξημένη παρουσία παθογόνων οργανισμών στο έντερο, αυξημένη εμφάνιση λοιμώξεων και ανεπαρκή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Άμεση αντιφλεγμονώδης δράση: Η βιταμίνη D έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση που εκφράζεται μέσα από ειδικούς υποδοχείς (VDR: Vitamin D Receptors).

Η άμεση αντιφλεγμονώδης δράση της έχει μελετηθεί σε πολυάριθμες έρευνες και εκφράζεται μέσα από τη δράση των υποδοχέων της(2-7).

Το έντερο είναι ένας από τους ιστούς που παρουσιάζουν από τις μεγαλύτερες συγκεντρώσεις υποδοχέων για την βιταμίνη D. Η επίτευξη ιδανικών επίπεδων βιταμίνης D πρέπει να είναι στόχος για την αντιμετώπιση της νόσου του Κρον.

Η μέτρηση των επιπέδων της 25 OH D3 πρέπει να γίνεται σε όλους τους ασθενείς που πάσχουν από αυτοάνοσο νόσημα. Ιδανικές θεωρούνται τιμές που κυμαίνονται από 50-80 ng/dl.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι οι ασθενείς που πάσχουν από αυτοανοσία, μπορεί να εμφανίζουν αντίσταση στην βιταμίνη D και να χρειάζονται μεγαλύτερες δόσεις και υψηλότερες τιμές για να μπορέσει το σώμα τους να εκφράσει πλήρως τη δράση της(8).

Η χορήγηση θεραπευτικών δόσεων βιταμίνης D πρέπει να γίνεται υπό ιατρική παρακολούθηση και την παράλληλη μέτρηση εργαστηριακών παραμέτρων που επιτρέπουν την αξιολόγηση της ανταπόκρισης του οργανισμού.

Χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D, σε συνδυασμό με ελλείψεις σε μικροθρεπτικά συστατικά, όπως ο σίδηρος, οι βιταμίνες Β12, Β6, Β2, Β1, η βιταμίνη Κ, το φολικό οξύ και το σελήνιο, επιδεινώνουν τα συμπτώματα και την πορεία της νόσου(9-11).
Οι ελλείψεις του οργανισμού είναι ένα ιδιαίτερα κοινό εύρημα στους ασθενείς με νόσο του Κρον, καθώς η ίδια η νόσος προκαλεί αδυναμία απορρόφησης θρεπτικών συστατικών.

Ένας επιπλέον παράγοντας που επιδεινώνει την πορεία της νόσου είναι η κατανάλωση επεξεργασμένων τροφών, η αυξημένη κατανάλωση ζάχαρης και η υπερκατανάλωση αλκοόλ.

Η κατανάλωσή τους προξενεί άμεση βλάβη στο εντερικό τοίχωμα, αυξάνει τον πληθυσμό των παθογόνων μικροργανισμών και μειώνει τον πληθυσμό ωφέλιμων μικροβίων, επιδεινώνοντας τα συμπτώματα και την πορεία της νόσου.

Εξειδικευμένες Εξετάσεις Εντοπίζουν τις Ελλείψεις του Οργανισμού & τις Μεταβολικές Διαταραχές που Επηρεάζουν την Πορεία & τη Συμπτωματολογία της Νόσου

Πολλοί ασθενείς με νόσο του Crohn αντιμετωπίζουν συμπτώματα που δεν μπορούν να ελέγξουν. Στην κλινική μας διενεργούμε εξειδικευμένες εξετάσεις που απευθύνονται σε όσους έχουν διαγνωστεί με αυτοάνοσο νόσημα, όπως η νόσος του Crohn(12-19).

Οι εξετάσεις εντοπίζουν τις ελλείψεις και τις μεταβολικές διαταραχές που επιδεινώνουν τη συμπτωματολογία και τις εξάρσεις της νόσου. Έτσι ο ασθενής μπορεί να ελέγξει τη συμπτωματολογία, να μειώσει τις εξάρσεις και να πλησιάσει όσο πιο κοντά γίνεται στο πώς ήταν πριν την εκδήλωση της νόσου.

Οι εξετάσεις ονομάζονται μεταβολομικές αναλύσεις. Η διενέργεια των εξετάσεων επιτρέπει στους ασθενείς να αλλάξουν την πορεία τους με τη νόσο και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους.

Εντοπίζουν δείκτες που αφορούν:

• Στην κατάσταση της μικροβιακής χλωρίδας του οργανισμού: αλλοίωση του μικροβιώματος συνδέεται με την εκδήλωση της νόσου και επιδείνωση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος και της ικανότητας του να ξεχωρίζει μεταξύ των δικών του ιστών και εξωγενών στοιχείων, όπως παθογόνα μικρόβια και ιοί.

• Σε ελλείψεις μικροθρεπτικών συστατικών: ελλείψεις σε βιταμίνη D, βιταμίνη C, σελήνιο, ψευδάργυρο, αντιοξειδωτικά και ωμέγα-3 συνδέονται με επιδείνωση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος, της εμφάνισης φλεγμονής και της κατάστασης της υγείας ασθενών με νόσο του Crohn.

• Στην παραγωγή ενέργειας στα μιτοχόνδρια (οργανίδια όπου παράγεται ενέργεια στα κύτταρα): η μιτοχονδριακή δυσλειτουργία συνδέεται με κακή λειτουργία του ανοσοποιητικού και του ορμονικού συστήματος και ανάπτυξη αυτοανοσίας. Η μειωμένη απόδοση των μιτοχονδρίων, οδηγεί το ανοσοποιητικό σε υπερ-λειτουργία και σταδιακή έκπτωση της λειτουργίας του.

• Σε δυσχέρεια στο μεταβολισμό των απλών ζαχάρων: κατανάλωση απλών ζαχάρων μεγαλύτερη από αυτή που μπορεί να μεταβολίσει ο κάθε οργανισμός, πυροδοτεί φλεγμονές και είναι σημαντικός δείκτης για την πορεία της νόσου.

• Στην αντίσταση στην ινσουλίνη: η ινσουλίνη λειτουργεί ως κατασταλτικός παράγοντας στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Αυξημένα επίπεδα ινσουλίνης διαταράσσουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού, επιδεινώνουν την αυτοανοσία και επιταχύνουν την καταστροφή των οργάνων που πλήττονται από το νόσημα.

• Στο μεταβολισμό των νευροδιαβιβαστών: ουσίες όπως η ντοπαμίνη, η σεροτονίνη και η αδρεναλίνη μεταβιβάζουν μηνύματα μεταξύ των κυττάρων και ρυθμίζουν τη λειτουργία του νευρικού και ορμονικού συστήματος. Οι μεταβολομικές αναλύσεις παρέχουν ακριβή εικόνα για την έκκριση των συγκεκριμένων νευροδιαβιβαστών.

• Στο μεταβολισμό των λιπαρών οξέων: η σχέση μεταξύ ωμέγα-3 και ωμέγα-6 λιπαρών είναι σημαντικός δείκτης για την ικανότητα του οργανισμού να διαχειρίζεται τις φλεγμονές, ενώ παράλληλα παίζουν κεντρικό ρόλο στη ρύθμιση της φυσιολογικής απόκρισης του ανοσοποιητικού συστήματος. Επιπλέον διαταραχές στη σχέση των λιπαρών οξέων εμποδίζουν και καθυστερούν την επούλωση των ιστών που έχουν υποστεί βλάβη.

Η διενέργεια των εξετάσεων είναι το πρώτο βήμα.

Στη συνέχεια, τα αποτελέσματα των εξετάσεων αξιολογούνται από την επιστημονική ομάδα της κλινικής μας, ώστε να διαμορφωθεί το θεραπευτικό πλάνο, που ταιριάζει στον κάθε ασθενή.

Συνήθως απαιτούνται 6-8 μήνες για την επίτευξη μιας σημαντικής αλλαγής και ένα έτος για να σταθεροποιηθεί ο οργανισμός σε ένα καλύτερο επίπεδο λειτουργίας.

Στη νόσο του Crohn το όργανο που βάλλεται από το ανοσοποιητικό είναι πρωτίστως το έντερο, προσβάλλονται όμως και αλλά όργανα και συστήματα όπως το συκώτι, τα οστά, το δέρμα και τα μάτια.

Η άμεση διαχείριση των παραγόντων που ενισχύουν τη βλάβη είναι επιτακτική στη νόσο του Crohn, ώστε να μειωθεί έγκαιρα το μέγεθος της καταστροφής των οργάνων και των ιστών που πλήττονται.

Στην πλειοψηφία των περιστατικών με νόσο του Crohn που αναλαμβάνουμε, μειώνονται οι φλεγμονές, ο κίνδυνος επιπλοκών της νόσου και βελτιώνεται η ανταπόκριση στη φαρμακευτική αγωγή.

Επιπλέον, μειώνεται η συχνότητα των κενώσεων και επανέρχεται η φυσιολογική εντερική λειτουργία. Διορθώνονται οι ελλείψεις του οργανισμού που συνοδεύουν τη νόσο, λόγω της δυσαπορρόφησης μικροθρεπτικών συστατικών. Αυξάνονται τα επίπεδα ενέργειας, βελτιώνεται η καθημερινότητα και η ποιότητα ζωής των ασθενών.

Μέσα από την κλινική μας εμπειρία έχουμε διαπιστώσει ότι η χρήση ειδικών εξετάσεων για τη διόρθωση των ελλείψεων και των μεταβολικών διαταραχών που συνδέονται με τη νόσο του Crohn, αλλάζουν ριζικά την πορεία των ασθενών προς το καλύτερο και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής τους, από μια εικόνα σταθερής επιδείνωσης, σε μια σταθερής βελτίωσης.

Βιβλιογραφικές Αναφορές:
  1. The Role of Vitamin D in Inflammatory Bowel Disease: Mechanism to Management Jane Fletcher, Sheldon C. Cooper, Subrata Ghosh, and Martin Hewison. Nutrients. 2019 May
  2. Review Article: Vitamin D and Inflammatory Bowel Diseases V P Mouli, A N Ananthakrishnan. Aliment Pharmacol Ther . 2014 Jan
  3. Vitamin D Therapy in Inflammatory Bowel Diseases: Who, in What Form, and How Much? Tibor Hlavaty, Anna Krajcovicova, Juraj Payer J Crohns Colitis. 2015 Feb
  4. Influence of Vitamin D Deficiency on Inflammatory Markers and Clinical Disease Activity in IBD Patients Pedro López-Muñoz et. al. Nutrients . 2019 May 11
  5. Vitamin D Receptor Agonists' Anti-Inflammatory Properties Jelena Vojinovic. Ann N Y Acad Sci . 2014 May.
  6. Antimicrobial and Immune-Modulatory Effects of Vitamin D Provide Promising Antibiotics-Independent Approaches to Tackle Bacterial Infections – Lessons Learnt from a Literature Survey Ainoosh Golpour, Stefan Bereswill, and Markus M. Heimesaat. Eur J Microbiol Immunol (Bp). 2019 Oct
  7. Vitamin D controls T cell antigen receptor signaling and activation of human T cells. von Essen, M., Kongsbak, M., Schjerling, P. et al. Nat Immunol 11, 344–349 (2010).
  8. Intestinal Permeability, Inflammation and the Role of Nutrients Ricard Farré et. al. Nutrients. 2020 Apr.
  9. Micronutrient deficiencies in inflammatory bowel disease. Roni Weisshof, Irit Chermes. Curr Opin Clin Nutr Metab Care . 2015.
  10. Micronutrient deficiencies in inflammatory bowel disease: from A to zinc. Caroline Hwang, Viveca Ross, Uma Mahadevan. Inflamm Bowel Dis . 2012 Oct.
  11. Risk Factors for Vitamin D, Zinc, and Selenium Deficiencies in Korean Patients with Inflammatory Bowel Disease Yoo Min Han et al. Gut Liver . 2017 May
  12. Targeted Metabolomic Analysis of Serum Fatty Acids for the Prediction of Autoimmune Diseases. Dimitris Tsoukalas, Vassileios Fragoulakis, Evangelia Sarandi et. al. Frontiers in Molecular Biosciences, Metabolomics (6), 2019, Published 1 November 2019
  13. Micronutrient deficiencies in patients with COVID-19: how metabolomics can contribute to their prevention and replenishment. Dimitris Tsoukalas and Evangelia Sarandi. BMJ Nutri Prev Heal. Nov. 2020; bmjnph-2020-000169
  14. Prediction of Autoimmune Diseases by Targeted Metabolomic Assay of Urinary Organic Acids. Dimitris Tsoukalas, Vasileios Fragoulakis, Evangelia Sarandi et. al. Metabolites. 2020 Dec 8.
  15. The Fingerprints of Diabetes…and Other Diseases. Harvard Magazine
  16. Metabolic profiling of organic and fatty acids in chronic and autoimmune diseases. Evangelia Sarandi, Dimitris Tsoukalas et al. Advances in Clinical Chemistry. July 15, 2020. Elsevier Inc.
  17. Metabonomic fingerprints of fasting plasma and spot urine reveal human pre-diabetic metabolic traits Xinjie Zhao et al. Metabolomics. 2010.
  18. Fathoming Metabolism. Harvard Magazine.
  19. Höller U, Bakker SJL, Düsterloh A, et al. Micronutrient status assessment in humans: current methods of analysis and future trends. TrAC Trends in Analytical Chemistry 2018