Δημοφιλή ¶ρθρα

Οι Δύο ¶ξονες στην Αντιμετώπιση των Αυτοάνοσων Νοσημάτων

Στοχευμένες ιατρικές παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής, στη διατροφή και στις ελλείψεις του οργανισμού, σε συνδυασμό με τη χρήση αποτελεσματικότερων και πιο φιλικών φαρμακευτικών αγωγών, μπορούν να επιφέρουν μακροχρόνια και σημαντική βελτίωση στην πλειοψηφία των περιπτώσεων.

Οι Δύο ¶ξονες στην Αντιμετώπιση των Αυτοάνοσων Νοσημάτων

Τα αυτοάνοσα νοσήματα είναι η πιο συχνή αιτία νόσου σήμερα και επηρεάζουν την ποιότητα ζωής εκατομμυρίων ατόμων παγκοσμίως.

Υπάρχουν δύο άξονες που καθορίζουν την αντιμετώπιση τους:

1. Ο πρώτος άξονας αφορά στη διαχείριση της φλεγμονής και της συμπτωματολογίας της νόσου. Η φαρμακευτική αγωγή διαφοροποιείται ανάλογα με το νόσημα, την ένταση των συμπτωμάτων και το στάδιο της νόσου.

2. Ο δεύτερος άξονας αφορά στη διόρθωση των ελλείψεων και των μεταβολικών διαταραχών που οδήγησαν στην ανάπτυξη αυτοάνοσου νοσήματος.

Η ιατρική παρακολούθηση των ασθενών με αυτοάνοσο νόσημα πρέπει να συνδυάζει τόσο τον έλεγχο της φλεγμονής και της συμπτωματολογίας της νόσου, όσο και τη διόρθωση των ελλείψεων και των μεταβολικών διαταραχών που οδήγησαν στην ανάπτυξη της. Η ταυτόχρονη διαχείριση των παραπάνω παραγόντων οδηγεί στην αποτελεσματική αντιμετώπιση των αυτοάνοσων νοσημάτων και βελτιώνει την πορεία της νόσου και της ποιότητας ζωής αυτών των ασθενών.

Ελλείψεις & Μεταβολικές Διαταραχές που Συνδέονται με την Ανάπτυξη Αυτοάνοσων

Ελλείψεις του οργανισμού και μεταβολικές διαταραχές επηρεάζουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και συνδέονται άμεσα με την ανάπτυξη αυτοάνοσου νοσήματος.

Mεταβολικές διαταραχές που είναι κοινές στα αυτοάνοσα νοσήματα, όπως:

• οι ελλείψεις σε μικροθρεπτικά συστατικά

• η αντίσταση στην ινσουλίνη

• η διαταραχή του μικροβιώματος

• η κακή αντιοξειδωτική κατάσταση του οργανισμού

• η δυσκολία διαχείρισης της φλεγμονής

προκαλούν αλλαγές στη φυσιολογική σύσταση των κυττάρων του οργανισμού και δυσκολεύουν την αναγνώριση τους από το ανοσοποιητικό σύστημα.

Εικόνα 1: Οι δύο άξονες που καθορίζουν την αντιμετώπιση των αυτοάνοσων νοσημάτων.

Τα αυτοάνοσα νοσήματα έχουν κοινά βασικά χαρακτηριστικά, που πρέπει να ληφθούν υπόψη στην αντιμετώπιση τους:

• Κοινό μεταβολικό υπόβαθρο: Aσθενείς με αυτοανοσία, έχουν κοινές ελλείψεις και μεταβολικές διαταραχές μεταξύ τους, ανεξάρτητα από το είδος αυτοάνοσου νοσήματος που έχουν εκδηλώσει.
  • Προτίμηση προς το γυναικείο φύλο: Έχει παρατηρηθεί ότι τα αυτοάνοσα νοσήματα 8 στις 10 φορές πλήττουν  γυναίκες. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό, είναι το ιδιαίτερο μεταβολικό προφίλ των γυναικών και οι πολλαπλές ορμονικές αλλαγές που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της ζωής τους: εμμηναρχή, εφηβεία, ωορρηξία, έμμηνος ρύση, κύηση, κλιμακτήριος, εμμηνόπαυση. Κάθε ορμονική αλλαγή, επηρεάζει άμεσα τη συνολική μεταβολική κατάσταση του οργανισμού.
  • Έχουν την τάση να εμφανίζονται μαζί: Είναι πολύ συχνό ένα άτομο να εμφανίζει ταυτόχρονα πάνω από μια αυτοάνοση διαταραχή.

• Οι παράγοντες που δεν σχετίζονται με την κληρονομικότητα, αλλά με τον τρόπο ζωής, παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των αυτοάνοσων. Παρότι η γενετική προδιάθεση συμμετέχει στην εκδήλωση αυτών των ασθενειών, οι μη-κληρονομικοί παράγοντες παίζουν σημαντικότερο ρόλο απ’ ότι πιστεύαμε παλαιότερα.

Η ευχερής διενέργεια των μεταβολικών διεργασιών βασίζεται στην επαρκή παρουσία θρεπτικών στοιχείων όπως είναι οι βιταμίνες, τα μεταλλικά στοιχεία, τα αμινοξέα, τα λιπαρά οξέα, τα αντιοξειδωτικά, τα προβιοτικά κ.ά. Σε συνθήκες ανεπάρκειας θρεπτικών ουσιών, επηρεάζεται η λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και των φυσιολογικών διεργασιών του οργανισμού, αυξάνοντας τον κίνδυνο για την ανάπτυξη νόσου.

Ειδικές Εξετάσεις Καθορίζουν την Αντιμετώπιση των Αυτοάνοσων Νοσημάτων

Μια ευαίσθητη μέθοδος μέτρησης, που εφαρμόζεται στα αυτοάνοσα νοσήματα,  ανιχνεύει τις ελλείψεις του οργανισμού και τις μεταβολικές διαταραχές που συνδέονται με την πορεία και την εκδήλωση αυτής της κατηγορίας ασθενειών.

Ο εντοπισμός και η αντιμετώπιση των μεταβολικών διαταραχών, μπορεί να γίνει μόνο με τη διενέργεια ειδικών εξετάσεων που αναλύουν μικρά μόρια στο αίμα.

Οι συγκεκριμένες εξετάσεις ονομάζονται μεταβολομικές αναλύσεις. Μετράνε πολύ μικρά μόρια που συμμετέχουν στις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού. Το πλεονέκτημά τους είναι ότι καταγράφουν τις ακριβείς ελλείψεις και μεταβολικές διαταραχές, καθιστώντας έτσι αποτελεσματική την αντιμετώπιση των αυτοάνοσων νοσημάτων.

Η στοχευμένη διόρθωση των ελλείψεων και η αποκατάσταση των μεταβολικών παραγόντων κινδύνου συμβάλλουν στη(ν):

• καλύτερη ανταπόκριση στη φαρμακευτική αγωγή

• βελτίωση των συμπτωμάτων της νόσου

• αναχαίτιση της εξέλιξης της νόσου

• βελτίωση της ποιότητας ζωής

• ενδυνάμωση του οργανισμού

• αύξηση των επιπέδων ενέργειας

Δείκτες που Ανιχνεύονται μέσω της Εξέτασης Metabolomic Analysis®

Οι Μεταβολομικές Αναλύσεις ανιχνεύουν δείκτες που εντοπίζουν:

• τις ελλείψεις σε βιταμίνες, ένζυμα, μεταλλικά στοιχεία, αμινοξέα, και ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

• μεταβολικές διαταραχές όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη

• τη διαχείριση της φλεγμονής

• την ικανότητα παραγωγής ενέργειας (μιτοχονδριακή λειτουργία)

• την αντιοξειδωτική ικανότητα του οργανισμού

• την κατάσταση της εντερικής χλωρίδας (μικροβίωμα)

• την παρουσία διαταραχών στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων

• διαταραχές στη λειτουργία του νευρικού συστήματος

• διαταραχές στην ορμονική λειτουργία

Μέχρι και λίγα χρόνια πριν, η ακριβής καταγραφή των ελλείψεων σε κάθε άτομο ήταν ιδιαίτερα δύσκολη με τις κλασσικές μεθόδους μέτρησης. Έτσι η διόρθωση τους βασιζόταν σε γενικές οδηγίες. Τα τελευταία χρόνια, με τη χρήση μεταβολομικών αναλύσεων, ανιχνεύονται μικρά μόρια που συμμετέχουν στις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού και καταγράφουν με ακρίβεια τις ελλείψεις και τις μεταβολικές διαταραχές.

Πρόκειται για ένα επιπρόσθετο διαγνωστικό εργαλείο, που καθοδηγεί τη διόρθωση των ελλείψεων, με τη χορήγηση θεραπευτικών δόσεων μικροθρεπτικών συστατικών. Η αποκατάσταση της φυσιολογικής μεταβολικής λειτουργίας, βελτιώνει τη συνολική κατάσταση της υγείας και την πορεία των αυτοάνοσων ασθενειών.

Σήμερα η ιατρική διαθέτει περισσότερα εργαλεία από αυτά που διέθετε δέκα ή πέντε μόλις χρόνια πριν. Στοχευμένες ιατρικές παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής, στη διατροφή και στις ελλείψεις του οργανισμού, σε συνδυασμό με τη χρήση αποτελεσματικότερων και πιο φιλικών φαρμακευτικών αγωγών,  μπορούν να επιφέρουν μακροχρόνια και σημαντική βελτίωση στην πλειοψηφία των περιπτώσεων.

Προγραμματισμός Εξετάσεων & Ραντεβού