Οι Ασθενείς με Συστηματικό Ερυθηματώδη Λύκο Έχουν Ελλείψεις που δεν Γνωρίζουν

Οι Ασθενείς με Συστηματικό Ερυθηματώδη Λύκο Έχουν Ελλείψεις που δεν Γνωρίζουν

Ο συστηματικός ερυθηματώδης λύκος είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα που προκαλεί βλάβες σε πολλαπλά όργανα: δέρμα, αρθρώσεις, νεφρά, πνεύμονες, νευρικό σύστημα και αιμοποιητικό.

Ο λύκος συνδέεται με ελλείψεις και αυξημένες ανάγκες του οργανισμού σε μικροθρεπτικά συστατικά. Ασθενείς με ΣΕΛ εμφανίζουν ελλείψεις σε:

1. Αντιφλεγμονώδη λιπαρά οξέα: τα λιπαρά οξέα είναι συστατικά όπως τα ωμέγα-3, τα ωμέγα-6 και τα ωμέγα-9, που παίζουν κεντρικό ρόλο στη ρύθμιση της φλεγμονής στον οργανισμό. Η βελτίωση της σχέσης των ωμεγα-6 προς ωμέγα-3 λιπαρών οξέων έχει βρεθεί ότι επηρεάζει άμεσα τη δραστηριότητα του λύκου.

Ωστόσο, η υπερκατανάλωση ωμέγα-3 δεν συνδέεται με καλύτερη κλινική πορεία. Τα ωμέγα λιπαρά οξέα πρέπει να βρίσκονται στον οργανισμό σε συγκεκριμένες αναλογίες μεταξύ τους, ώστε να μην προκύπτει καταστολή ή υπερ-λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

2. Βιταμίνη D: χαμηλά επίπεδα της βιταμίνης D συνδέονται με αυξημένη δραστηριότητα της νόσου και επιδείνωση της πορείας της. Κλινικές μελέτες έχουν δείξει ότι η χορήγηση της έχει ανοσο-ρυθμιστική δράση σε ασθενείς με λύκο. Η διόρθωση της έλλειψης της βιταμίνης D είναι ζωτικής σημασίας γιατί βελτιώνει τους δείκτες φλεγμονής και την συνολική κλινική εικόνα σε αυτή την κατηγορία ασθενών[1][2][3][4][5].

3. Βιταμίνη Κ: η βιταμίνη Κ ελέγχει βιολογικούς μηχανισμούς που σχετίζονται άμεσα με την δραστηριότητα της νόσου και την ικανότητα του οργανισμού να επιδιορθώνει βλάβες. Στα άτομα με λύκο καταγράφεται δυσλειτουργία αυτών των μηχανισμών. Η επάρκεια αυτής της βιταμίνης παίζει κεντρικό ρόλο στην πορεία της νόσου[6]

Ένα στα δύο άτομα με λύκο έχουν αυξημένο κίνδυνο θρόμβωσης, όπως και αυξημένο καρδιαγγειακό κίνδυνο. Η βιταμίνη K είναι πιο γνωστή για την ενεργοποίηση των παραγόντων πήξης. Ωστόσο, η συγκεκριμένη βιταμίνη ενεργοποιεί και αντιπηκτικούς παράγοντες, επιτρέποντας μια φυσιολογική λειτουργία της αιμόστασης. Η οριακή έλλειψη της μειώνει τα επίπεδα των αντιπηκτικών παραγόντων και αυξάνει τον κίνδυνο θρόμβωσης, όπως αυξάνει και τον κίνδυνο από καρδιαγγειακή νόσο[7][8][9].

4. Ανεπάρκειες σε μικροθρεπτικά συστατικά: όπως η βιταμίνη Α, η βιταμίνη C, η βιταμίνη Ε, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ο ψευδάργυρος, το σελήνιο και το μαγνήσιο, επίσης συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης λύκου, αυξημένη δραστηριότητα της νόσου και την εκδήλωση χρόνιου μυϊκού πόνου[1][2][10].

Η σύγχρονη αντιμετώπιση του λύκου επικεντρώνεται στην αποκατάσταση των ελλείψεων και των μεταβολικών διαταραχών που οδήγησαν στην ανάπτυξη της νόσου, ώστε να βελτιωθεί η πορεία της και η ανταπόκριση των ασθενών στη φαρμακευτική αγωγή.

Με βάση την κλινική μας εμπειρία στους ασθενείς με λύκο, η διόρθωση των ελλείψεων σε αντιφλεγμονώδη λιπαρά οξέα, βιταμίνες, μεταλλικά στοιχεία, προβιοτικά, αμινοξέα και αντιοξειδωτικά[11][12][13]:

• Μειώνει τη δραστηριότητα της φλεγμονής

• Ρυθμίζει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος

• Βελτιώνει την πορεία της νόσου

• Αυξάνει τις περιόδους ύφεσης της νόσου

• Βελτιώνει την ανταπόκριση στη φαρμακευτική αγωγή

• Βελτιώνει την ποιότητα ζωής των ασθενών με λύκο

Ειδικές Εξετάσεις Καθορίζουν την Αντιμετώπιση του Λύκου

Οι συγκεκριμένες εξετάσεις απευθύνονται σε ασθενείς που έχουν διαγνωστεί με αυτοάνοσο νόσημα. Πρόκειται για μια ευαίσθητη μέθοδο μέτρησης, που  ανιχνεύει τις ελλείψεις του οργανισμού και τις μεταβολικές διαταραχές που συνδέονται με την πορεία και την εκδήλωση αυτής της κατηγορίας ασθενειών.

Ο ακριβής εντοπισμός και η αντιμετώπιση των μεταβολικών διαταραχών, γίνεται αποκλειστικά με τη διενέργεια ειδικών εξετάσεων που αναλύουν μικρά μόρια στο αίμα.

Οι συγκεκριμένες εξετάσεις ονομάζονται μεταβολομικές αναλύσεις. Μετράνε πολύ μικρά μόρια που συμμετέχουν στις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού. Το πλεονέκτημά τους είναι ότι καταγράφουν τις ακριβείς ελλείψεις και μεταβολικές διαταραχές, που συνδέονται με την κατάσταση υγείας του ασθενούς, καθιστώντας έτσι αποτελεσματική την αντιμετώπιση των αυτοάνοσων νοσημάτων.

Η στοχευμένη διόρθωση των ελλείψεων και η αποκατάσταση των μεταβολικών παραγόντων κινδύνου είναι απαραίτητες για την αντιμετώπιση:

• της φλεγμονής και του χρόνιου πόνου

• της εξέλιξης της νόσου

• της έκπτωσης του ανοσοποιητικού συστήματος
  • του περιορισμού της δραστηριότητας στην καθημερινή ζωή

• της δυσλειτουργίας του γαστρεντερικού συστήματος

• των μειωμένων επιπέδων ενέργειας και των διαταραχών της διάθεσης και του ύπνου

Δείκτες που Ανιχνεύονται μέσω της Εξέτασης Metabolomic Analysis®

Οι Μεταβολομικές Αναλύσεις ανιχνεύουν δείκτες που εντοπίζουν:

• τις ελλείψεις σε βιταμίνες, ένζυμα, μεταλλικά στοιχεία, αμινοξέα, και ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

• μεταβολικές διαταραχές όπως η αντίσταση στην ινσουλίνη

• τη διαχείριση της φλεγμονής

• την ικανότητα παραγωγής ενέργειας (μιτοχονδριακή λειτουργία)

• την αντιοξειδωτική ικανότητα του οργανισμού
  • την κατάσταση της εντερικής χλωρίδας (μικροβίωμα)

• την παρουσία διαταραχών στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λιπιδίων

• διαταραχές στη λειτουργία του νευρικού συστήματος

• διαταραχές στην ορμονική λειτουργία

Μέχρι και λίγα χρόνια πριν, η ακριβής καταγραφή των ελλείψεων σε κάθε άτομο ήταν ιδιαίτερα δύσκολη με τις κλασσικές μεθόδους μέτρησης. Τα τελευταία χρόνια, με τη χρήση μεταβολομικών αναλύσεων, ανιχνεύονται μικρά μόρια που συμμετέχουν στις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού και καταγράφουν με ακρίβεια τις ελλείψεις και τις μεταβολικές διαταραχές.

Σήμερα η ιατρική διαθέτει περισσότερα εργαλεία από αυτά που διέθετε δέκα ή πέντε μόλις χρόνια πριν. Στοχευμένες ιατρικές παρεμβάσεις για τη διόρθωση των ελλείψεων του οργανισμού, σε συνδυασμό με τη χρήση νέων αποτελεσματικότερων και πιο φιλικών φαρμακευτικών αγωγών, αλλάζουν την πορεία της νόσου και την ποιότητα ζωής αυτών των ασθενών.

Βιβλιογραφικές Αναφορές:

[1] The Effect of Vitamin D Supplementation on Inflammatory and Hemostatic Markers and Disease Activity in Patients with Systemic Lupus Erythematosus: A Randomized Placebo-controlled Trial ANNA ABOU-RAYA et al. The Journal of Rheumatology March 2013
[2] A Pilot Study to Determine if Vitamin D Repletion Improves Endothelial Function in Lupus Patients. Diane L.KamenMDJim C.Oates. The American Journal of the Medical Sciences, October 2015.
[3] Association of low vitamin D with high disease activity in an Australian systemic lupus erythematosus cohort. K S Yap et al. BMJ Journals 2015
[4] The Clinical Significance of Vitamin D in Systemic Lupus Erythematosus: A Systematic Review Rajalingham Sakthiswary, Azman Ali Raymond. Plos One, 2013.
[5] Lower vitamin D is associated with metabolic syndrome and insulin resistance in systemic lupus: data from an international inception cohort  Christine Chew et al. Rheumatology (Oxford) . 2021 Oct.
[6] Vitamin K-dependent proteins GAS6 and Protein S and TAM receptors in patients of systemic lupus erythematosus: correlation with common genetic variants and disease activity  Pedro Recarte-Pelz et al. Arthritis Research & Therapy BMC, 2013.
[7] Vitamin K: the effect on health beyond coagulation – an overview Cees Vermeer. Food Nutr Res. 2012
[8] The Role of Vitamin K in Humans: Implication in Aging and Age-Associated Diseases Daniela-Saveta Popa et al. Antioxidants (Basel). 2021.
[9] Paradoxical Procoagulant Effect of Early Doses of Warfarin: Possible Role of Non-Vitamin K Oral Anticoagulant in Patients with Atrial Fibrillation-Related. Stroke Yesel Kim and Oh Young Bang. J Stroke. 2015 May.
[10] Magnesium Deficiency in Systemic Lupus Erythematosus. THOMAS J. ROMANO.  Journal of Nutritional & Environmental Medicine  Jul 2009.
[11] Immunomodulatory Effects of Diet and Nutrients in Systemic Lupus Erythematosus (SLE): A Systematic Review. Md Asiful Islam et al. Front Immunol. 2020.
[12] Significance and impact of dietary factors on systemic lupus erythematosus pathogenesis. Maria-Magdalena Constantin et al. Exp. Ther Med. 2019.
[13] Role of vitamin D deficiency in systemic lupus erythematosus incidence and aggravation Tohid Hassanalilou et al. Auto Immun Highlights. 2018 Dec.