Φλεγμονή, Όταν η Λύση Γίνεται Πρόβλημα

Νέα δημοσιευμένη μελέτη της ομάδας μας, περιγράφει πώς η προσπάθεια του οργανισμού να διορθώσει μια βλάβη, μετατρέπεται σε αίτιο νόσου.

Dr. Δημήτρης Τσουκαλάς

Η πρόληψη και η θεραπεία χρόνιων ασθενειών και λοιμώξεων, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της έρευνας διεθνώς.

Τέτοια νοσήματα είναι:

• τα καρδιαγγειακά

• ο διαβήτης

• τα αυτοάνοσα

• η παχυσαρκία

• ο καρκίνος

• η νόσος του Alzheimer

• η νόσος του Parkinson

• οι αρθρίτιδες

• η λιπώδης διήθηση του ήπατος

• η φυματίωση

• η νόσος COVID-19

Παρότι πλήττουν διαφορετικά όργανα, αυτές οι παθολογικές καταστάσεις προκαλούν βλάβη χρησιμοποιώντας κοινούς μηχανισμούς. Αυτοί οι μηχανισμοί, αφορούν κυρίως στην απορύθμιση της διαδικασίας της φλεγμονής.

Στη νέα μελέτη που εκπονήθηκε από την Metabolomic Medicine® σε συνεργασία με ειδικούς και ερευνητές στους τομείς της βιοχημείας, της φαρμακολογίας, των χρονίων νοσημάτων, της διατροφής και της τοξικολογίας, αναλύονται τα μεταβολικά μονοπάτια που οδηγούν αρχικά στην ανάπτυξη ευπάθειας και στη συνέχεια στην εμφάνιση χρόνιων και λοιμωδών ασθενειών.

Φλεγμονή: η Απάντηση του Οργανισμού σε μια Βλάβη

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η φλεγμονή είναι μια απάντηση του οργανισμού σε επιβλαβή ερεθίσματα (παθογόνα μικρόβια ή αλλοιώσεις ιστών).

Το κάπνισμα, η αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ και ζάχαρης, ιοί αλλά και ελλείψεις του οργανισμού, είναι ορισμένα ερεθίσματα που μπορούν να ενεργοποιήσουν τη διαδικασία της φλεγμονής.

Πρόκειται για έναν κυτταρικό μηχανισμό, που στοχεύει στην επιδιόρθωση της βλάβης και στην αποκατάσταση της φυσιολογικής λειτουργίας (ομοιόσταση*).

Φυσιολογικά, οι φλεγμονές είναι αυτοπεριοριζόμενες διαδικασίες. Έχουν μικρή διάρκεια και περιορισμένη έκταση, που αφορά μόνο τους ιστούς που έχουν υποστεί βλάβη.

Συγκεκριμένοι κυτταρικοί μηχανισμοί ελέγχουν την ένταση της φλεγμονής, περιορίζουν την εξάπλωση και προάγουν την επίλυση της.

Εικόνα 1. Προ-φλεγμονώδη ερεθίσματα ενεργοποιούν την απελευθέρωση μορίων που προκαλούν φλεγμονή. Τα ίδια ερεθίσματα αυξάνουν την παραγωγή αντιοξειδωτικών ενζύμων που εξισορροπούν τη διαδικασία της φλεγμονής.

Η δυσλειτουργία των μηχανισμών ρύθμισης της φλεγμονής, προκαλεί την υπερβολική απελευθέρωση προ-φλεγμονωδών μορίων, που οδηγεί σε χρόνια σιωπηλή φλεγμονή και αντικατάσταση των υγιών ιστών με ουλώδη, μη λειτουργικό ιστό (ίνωση).

Η μη επίλυση και η χρόνια παραμονή, αυτού του συνήθως βραχυπρόθεσμου αμυντικού μηχανισμού, οδηγεί σε χρόνια φλεγμονώδη κατάσταση και μετατροπή της διαδικασίας από λύση, σε αίτιο νόσου.

Φυσιολογικά, όταν ένας παράγοντας ενεργοποιεί τους μηχανισμούς της φλεγμονής, παράλληλα με την απελευθέρωση μορίων που προάγουν τη φλεγμονή, προκύπτει και αύξηση της παραγωγής αντιοξειδωτικών, που περιορίζουν τη φλεγμονή και επιταχύνουν τη διαδικασία επιδιόρθωσης.

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η φλεγμονή είναι μια απάντηση του οργανισμού σε επιβλαβή ερεθίσματα.

Ωστόσο, η χρόνια αυξημένη έκθεση σε παράγοντες που προκαλούν βλάβες στους ιστούς, σε συνδυασμό με την έλλειψη στοιχείων, που είναι απαραίτητα στην παραγωγή αντιοξειδωτικών, οδηγούν σε δυσχέρεια επίλυσης της φλεγμονής, η οποία χρονίζει.

Η χρόνια παραμονή μιας φλεγμονής που δεν ολοκληρώνεται, προκαλεί βλάβες στους προσβεβλημένους ιστούς.

Στη μελέτη, περιγράφονται οι φαρμακευτικοί παράγοντες που είναι σήμερα διαθέσιμοι για τη διαχείριση της χρόνιας φλεγμονής, αλλά κυρίως οι ιατρικές παρεμβάσεις που αφορούν:

• στον τρόπο ζωής

• στη διατροφή

• στη χρήση συμπληρωμάτων διατροφής (nutraceuticals) για τη θεραπεία της φλεγμονής

• στα οφέλη των ω-3 λιπαρών στη χρόνια νόσο

• στη μείωση των υδατανθράκων και στη μεσογειακή διατροφή

Εικόνα 2. Η κατανάλωση βιομηχανικά επεξεργασμένων τροφών προκαλεί μεταβολικές διαταραχές που οδηγούν σε δυσλειτουργία των μηχανισμών της φλεγμονής και στην ανάπτυξη χρόνιων ασθενειών.

Ιατρικές παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής και διατροφής, μειώνουν τους δείκτες φλεγμονής και παίζουν κεντρικό ρόλο στην πρόληψη και στη θεραπεία των χρόνιων και λοιμωδών ασθενειών.

Η αυξημένη κατανόηση των μηχανισμών της φλεγμονής, παρέχει επιπρόσθετα εργαλεία στο γιατρό για την αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας, που μέχρι και λίγα χρόνια πριν, ήταν δύσκολο να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά.

*Ομοιόσταση: η προσπάθεια του οργανισμού να διατηρήσει μια σταθερή κατάσταση. Ετυμολογία: αρχ. ελληνικά όμοια-στάση.

Διαβάστε περισσότερα για την προσέγγιση της κλινικής μας εδώ

H Μελέτη

Analysis of the Intricate Effects of Polyunsaturated Fatty Acids and Polyphenols on Inflammatory Pathways in Health and Disease.

Denisa Margină1, Anca Ungurianu2, Carmen Purdel3, George Mihai Nitulescu4, Dimitris Tsoukalas5,6, Evangelia Sarandi6,7, Maria Thanasoula6, Tatyana I Burykina8, Fotis Tekos9, Aleksandra Buha10, Dragana Nikitovic11, Demetrios Kouretas9, Aristidis Michael Tsatsakis12.

Affiliations

1. Department of Biochemistry, Faculty of Pharmacy, "Carol Davila" University of Medicine and Pharmacy, Traian Vuia 6, Bucharest, 020956, Romania.
  2. Department of Biochemistry, Faculty of Pharmacy, "Carol Davila" University of Medicine and Pharmacy, Traian Vuia 6, Bucharest, 020956, Romania. electronic address: anca.ungurianu@umfcd.ro.
  3. Department of Toxicology, Faculty of Pharmacy, "Carol Davila" University of Medicine and Pharmacy, Traian Vuia 6, Bucharest, 020956, Romania.
  4. Department of Pharmaceutical Chemistry, Faculty of Pharmacy, "Carol Davila" University of Medicine and Pharmacy, Traian Vuia 6, Bucharest, 020956, Romania.
  5. European Institute of Nutritional Medicine EINuM, Rome, Italy; Metabolomic Medicine Clinic, Health Clinics for Autoimmune and Chronic Diseases, 10674, Athens, Greece.
  6. Metabolomic Medicine Clinic, Health Clinics for Autoimmune and Chronic Diseases, 10674, Athens, Greece;
  7. Laboratory of Toxicology and Forensic Sciences, Medical School, University of Crete, 71003, Heraklion, Greece.
  8. Department of Analytical and Forensic Medical Toxicology, Sechenov University, 2-4 Bolshaya Pirogovskaya st, 119991, Moscow, Russia.
  9. Department of Biochemistry-Biotechnology, School of Health Sciences, Larissa, Greece.
  10. Department of Toxicology "Akademik Danilo Soldatović", Faculty of Pharmacy, University of Belgrade, 11000, Belgrade, Serbia.
  11. Laboratory of Histology-Embryology, Medical School, University of Crete, 71003, Heraklion, Greece.
  12. Laboratory of Toxicology and Forensic Sciences, Medical School, University of Crete, 71003, Heraklion, Greece; Department of Analytical and Forensic Medical Toxicology, Sechenov University, 2-4 Bolshaya Pirogovskaya st, 119991, Moscow, Russia. electronic address: tsatsaka@uoc.gr.

Food Chem Toxicol . 2020 Jul.  https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32640331/

DOI: 10.1016/j.fct.2020.111558.

Ειδικός Γενικός Οικογενειακός Ιατρός-Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Ρώμης "La Sapienza"
Ενδοκρινολόγος-Διαβητολόγος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης
Ειδική Ρευματολόγος
Ιατρός / Χειρουργός Ιατρικής, Χειρουργικής, Αναισθησιολογίας και Αναζωογόνησης, Επιστήμη της Διατροφής στο Πανεπιστήμιο της Παβίας
Ιατρός / Παθολόγος, με εξειδίκευση στην εσωτερική παθολογία στο πανεπιστήμιο της Παβίας, Ιταλία.
Ιατρός / Παιδίατρος, Ιατρικής και χειρουργικής του Πανεπιστημίου της Βερόνα, με ειδίκευση στην παιδιατρική και έμφαση στην αλλεργιολογία και παιδιατρική πνευμονολογία.
Μοριακή Βιολόγος, Μεταπτυχιακή Ειδίκευση MSc by Research in Biomedical Sciences, University of Edinburgh. Κάτοχος πιστοποίησης Μεταβολομικής και Διατροφικής Ιατρικής του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Διατροφικής Ιατρικής, EINuM.
Οικονομολόγος Υγείας-Στατιστικός ειδικευθείς στην εξατομικευμένη ιατρική, ερευνητικός συνεργάτης LabHEM (Πανεπιστήμιο Πειραιώς), επ. σύμβουλος Golden Helix Foundation, UK συνεργάτη του University of Oxford, UK
BSc Βiomedical Sciences UCL PhD.c. Nutritional Therapist, Κάτοχος τίτλου του European Institute of Nutritional Medicine, Κάτοχος τίτλου του Institute of Functional Medicine
Βιολόγος Διατροφολόγος, Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου της Πάδοβας με μεταπτυχιακό στην εξελικτική βιολογία
Βιολόγος Διατροφολόγος, Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου της Πάδοβας, με εξειδίκευσή στην Βιολογία της Υγείας (Health Biology)