• book banner

Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου: Ποιοι Βασικοί Παράγοντες Προκαλούν τη Συμπτωματολογία της Νόσου

Η διενέργεια των εξετάσεων επιτρέπει στους ασθενείς να ελέγξουν τη συμπτωματολογία, να μειώσουν τις εξάρσεις και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους.

Πολλοί ασθενείς με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου αντιμετωπίζουν συμπτώματα που δεν μπορούν να ελέγξουν. Περίπου 1 στους 6 σήμερα, υποφέρει από αυτή τη διαταραχή στη λειτουργία του παχέος εντέρου.

Ειδικές εξετάσεις εντοπίζουν τους διαφορετικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη νόσο και συμβάλλουν στη βελτίωση των συμπτωμάτων του εντέρου.

Τα πιο κοινά συμπτώματα που βιώνουν οι ασθενείς είναι:
  • κοιλιακός πόνος
  • φούσκωμα και κοιλιακή διάταση
  • αυξημενα αέρια
  • εναλλαγές διάρροιας με δυσκοιλιότητα
  • βλέννη στα κόπρανα
  • αίσθημα δυσφορίας στην κοιλιακή χώρα
  • αίσθημα κόπωσης
  • εναλλαγές της διάθεσης που συνδέονται με την εντερική λειτουργία

Πρόκειται για μια χρόνια υποτροπιάζουσα πάθηση, που ενώ δεν είναι απειλητική για τη ζωή, ωστόσο επηρεάζει σημαντικά την ποιότητα ζωής των ατόμων που την εμφανίζουν.

Απλές ενέργειες της καθημερινότητας, όπως το να δειπνήσει κάποιος έξω με φίλους, να φορέσει ένα πιο στενό παντελόνι ή να δοκιμάσει μια κατηγορία τροφής για πρώτη φορά δεν είναι εύκολες για τα άτομα με ευερέθιστο έντερο.

Παράγοντες που Προκαλούν τη Συμπτωματολογία

Οι βασικοί παράγοντες που συμμετέχουν στην ανάπτυξη των συμπτωμάτων του ευερέθιστου εντέρου είναι:

• Αλλαγή στη σύσταση του εντερικού μικροβιώματος.

• Κατανάλωση τροφών που προκαλούν ζυμώσεις και αυξημένη παραγωγή αερίων.

• Ανάπτυξη τοπικής φλεγμονής στο εντερικό τοίχωμα.

• Διαταραχή της φυσιολογικής κινητικότητα του εντέρου με εμφάνιση συσπάσεων, διάρροιας ή δυσκοιλιότητας, κοιλιακής διάτασης και πόνου.

• Στρες

Τα άτομα που εμφανίζουν τα παραπάνω συμπτώματα μπορεί να χρειαστεί να υποβληθούν σε διαγνωστικό έλεγχο, ώστε να αποκλειστούν άλλες παθολογικές καταστάσεις, στην πλειοψηφία όμως των περιπτώσεων δεν εντοπίζεται συγκεκριμένη νόσος. Το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, δεν προκαλεί αλλαγές στους εντερικούς ιστούς και δεν αυξάνει τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου.
Στις περισσότερες περιπτώσεις ένα σημαντικό μέρος των συμπτωμάτων, μπορεί να ελεγχθεί με αλλαγή της διατροφής και τη διόρθωση συγκεκριμένων ελλείψεων του οργανισμού. Ένα μικρό ποσοστό περιπτώσεων, που παρουσιάζει πιο έντονα συμπτώματα, μπορεί να χρειαστεί φαρμακευτική αγωγή για την ανακούφιση των συμπτωμάτων.

Εξειδικευμένες Εξετάσεις Εντοπίζουν τους Διαφορετικούς Παράγοντες που Επηρεάζουν τη Συμπτωματολογία του Ευερέθιστου Εντέρου

Πολλοί ασθενείς με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου αντιμετωπίζουν συμπτώματα που δεν μπορούν να ελέγξουν. Στην κλινική μας διενεργούμε εξειδικευμένες εξετάσεις που εντοπίζουν τους διαφορετικούς παράγοντες οι οποίοι επιδεινώνουν τη συμπτωματολογία και τις εξάρσεις της νόσου.

Έτσι ο ασθενής μπορεί να ελέγξει τη συμπτωματολογία και να μειώσει τις εξάρσεις.

Οι εξετάσεις ονομάζονται μεταβολομικές αναλύσεις. Η διενέργεια των εξετάσεων επιτρέπει στους ασθενείς να αλλάξουν την πορεία τους με τη νόσο και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους.

Οι μεταβολομικές αναλύσεις εντοπίζουν διαταραχές που προωθούν την εκδήλωση συμπτωμάτων του εντέρου και αφορούν:

• Σε διαταραχή της εντερικής χλωρίδας με έλλειψη ωφέλιμων μικροοργανισμών: πάνω από 1500 διαφορετικά είδη μικροοργανισμών αποικίζουν το ανθρώπινο γαστρεντερικό σύστημα. Η φυσιολογική σύσταση και ισορροπία μεταξύ του εντερικού μικροβιώματος διασφαλίζει την υγιή λειτουργία όλου του οργανισμού και ρυθμίζει άμεσα τη λειτουργία συστημάτων όπως το ανοσοποιητικό, το ορμονικό και το νευρικό.

Η αλλοίωση της σύστασης της εντερικής χλωρίδας, παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του συνδρόμου του ευερέθιστου εντέρου. Ασθενείς με ευερέθιστο έντερο, εμφανίζουν μειωμένη παρουσία φιλικών βακτηριδίων και υπερανάπτυξη παθογόνων.

Η έλλειψη προβιοτικών μικροβίων επιτρέπει την υπερ-ανάπτυξη δυνητικά παθογόνων μικροοργανισμών και συνδέεται με φλεγμονή στο εντερικό τοίχωμα, κοιλιακό άλγος και φούσκωμα.

Σημαντικός αριθμός μελετών, έχει αναδείξει την ευεργετική δράση της χορήγησης προβιοτικών. Η χορήγηση προβιοτικών, βελτιώνει σημαντικά την συμπτωματολογία όσον αφορά στο φούσκωμα, στη δυσκοιλιότητα, στη διάρροια και στην αίσθηση διάτασης της κοιλιάς.

• Στην αυξημένη παρουσία δυνητικά παθογόνων μικροοργανισμών: το γαστρεντερικό σύστημα του ανθρώπου αποικίζεται και από μικροοργανισμούς που μπορούν υπό συνθήκες να προκαλέσουν νόσο. Ο στρεπτόκοκκος, ο σταφυλόκοκκος, ο εντερόκοκκος, ο μύκητας κάντιντα και άλλοι μικροοργανισμοί ανήκουν στην φυσιολογική εντερική χλωρίδα.

Η αναλογία μεταξύ ωφέλιμων μικροοργανισμών και δυνητικά παθογόνων είναι περίπου 85% προς 15%. Η αυξημένη κατανάλωση απλών ζαχάρων, υψηλά επεξεργασμένων τροφών, η κατάχρηση αντιβιοτικών και άλλων φαρμάκων, προωθούν την υπερανάπτυξη των δυνητικά παθογόνων μικροβίων που επηρεάζουν αρνητικά την υγεία.

• Στη βιταμίνη D: Η έλλειψη βιταμίνης D είναι κοινό εύρημα στα άτομα με διαταραχές της λειτουργίας του εντέρου.

Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία και τη διατήρηση της συνέχειας του εντερικού βλεννογόνου. Η χορήγηση της επί ελλείψεως, μειώνει την εντερική διαπερατότητα και βελτιώνει σημαντικά τα συμπτώματα συμπεριλαμβανομένων του κοιλιακού πόνου, του φουσκώματος, της διάρροιας, της δυσκοιλιότητας και την ποιότητα ζωής σε ασθενείς με συμπτώματα από το έντερο.

• Στην έλλειψη γλουταμίνης: H γλουταμίνη είναι ένα αμινοξύ. Τα αμινοξέα είναι θρεπτικά στοιχεία που συνθέτουν τις πρωτεϊνες στον οργανισμό. Η γλουταμίνη είναι απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία του εντερικού βλεννογόνου και είναι το πιο σημαντικό καύσιμο για τα εντερικά κύτταρα.

Υπό συνθήκες στρες για τον οργανισμό, μπορεί να προκύψει έλλειψη γλουταμίνης. Η έντονη άσκηση, οι λοιμώξεις, το έντονο ψυχογενές στρες, η μετεγχειρητική αποκατάσταση αυξάνουν σημαντικά τις ανάγκες του οργανισμού σε στρες και επηρεάζουν αρνητικά την εντερική συμπτωματολογία.

• Σε έλλειψη ψευδαργύρου: Ο ψευδάργυρος, είναι απαραίτητος στην ομαλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, του νευρικού συστήματος και στη διατήρηση της ακεραιότητας του εντερικού βλεννογόνου.

Συμμετέχει επίσης, στη σύνθεση και έκκριση ουσιών όπως η σεροτονίνη, η ντοπαμίνη και άλλες, που ρυθμίζουν τη λειτουργία του νευρικού συστήματος αλλά και την κινητικότητα του εντέρου. Η έλλειψη του ενδέχεται να συνδέεται με υπερένταση, δυσκολία στον ύπνο, στη συγκέντρωση και μεγαλύτερη ευαισθησία στον πόνο.

Η έλλειψη αυτού του μεταλλικού στοιχείου, είναι ιδιαίτερα σημαντική, γιατί διαιωνίζει τους παθολογικούς μηχανισμούς του συνδρόμου και γιατί επηρεάζει αρνητικά το ψυχογενές υπόβαθρο της νόσου.

• Στη λειτουργία των νευροδιαβιβαστών: ουσίες όπως η αδρεναλίνη, η ντοπαμίνη και η σεροτονίνη συμμετέχουν στη μετάδοση σημάτων στο νευρικό σύστημα και ονομάζονται νευροδιαβιβαστές.

Οι νευροδιαβιβαστές πέρα από τη διάθεση μας και τη λειτουργία του νευρικού συστήματος ρυθμίζουν άμεσα την κινητικότητα και τη λειτουργία του εντέρου.

Είναι μάλιστα αξιοσημείωτο ότι σημαντικό μέρος της παραγωγής και έκκρισης των νευροδιαβιβαστών συμβαίνει στο έντερο με τη συμμετοχή της μικροβιακής χλωρίδας.

Με βάση την κλινική μας εμπειρία σε ασθενείς συμπτώματα και νοσήματα του εντέρου, ιατρικές παρεμβάσεις σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μεταβολομικών αναλύσεων επιφέρουν:

• Βελτίωση των συμπτωμάτων με μείωση της κοιλιακής δυσφορίας, των φουσκωμάτων και του κοιλιακού πόνου.

• Αποκατάσταση της φυσιολογικής εντερικής κινητικότητας με βελτίωση των συμπτωμάτων της  δυσκοιλιότητας.

• Βελτίωση της λειτουργίας του εντερικού βλεννογόνου και της ικανότητας απορρόφησης θρεπτικών στοιχείων.

• Μείωση του αισθήματος κόπωσης και αύξηση των επιπέδων ενέργειας.

• Βελτίωση των εναλλαγών της διάθεσης που συνδέονται με την εντερική λειτουργία.

Διενέργεια Εξετάσεων, Αποτελέσματα & Αγωγή

Η διενέργεια των εξετάσεων είναι το πρώτο βήμα.

Στη συνέχεια, ο γιατρός σχεδιάζει το κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο που ταιριάζει στον κάθε ασθενή, με βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων.

Έπειτα, ο ασθενής εφαρμόζει την αγωγή για την αντιμετώπιση του νοσήματός του και τη βελτίωση της κατάστασης της υγείας του.

Στην περίπτωση της εντερικής λειτουργίας, μετά από 6-8 μήνες αναμένεται να έχει βελτιωθεί το μεγαλύτερο μέρος της συμπτωματολογίας του εντέρου. Αρχικά μπορεί να παρατηρηθεί ενίσχυση της συμπτωματολογίας λόγω των αλλαγών που συμβαίνουν στην εντερική χλωρίδα, την απελευθέρωση τοξινών από τους παθογόνους μικροοργανισμούς και των αλλαγών που συνδέονται με την αποκατάσταση της φυσιολογικής εντερικής κινητικότητας.

Μέσα από την κλινική μας εμπειρία έχουμε διαπιστώσει ότι η διόρθωση ελλείψεων του οργανισμού σε βιταμίνες, προβιοτικά και άλλα στοιχεία, η αποκατάσταση της φυσιολογικής εντερικής χλωρίδας και η ρύθμιση της λειτουργίας του εντέρου, αλλάζουν ριζικά την κατάσταση της λειτουργίας του εντέρου, μειώνουν τα συμπτώματα και βελτιώνουν σημαντικά την ποιότητα ζωής των ασθενών, από μια εικόνα σταθερής επιδείνωσης, σε μια σταθερής βελτίωσης.

Εάν επιθυμείτε να ενημερωθείτε για τα νοσήματα που αναλαμβάνουμε και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε στη δική σας περίπτωση, καλέστε στο 210 3611054 ή συμπληρώστε τη φόρμα που ακολουθεί, ώστε να επικοινωνήσουμε μαζί σας.

Πηγές:

1. Ειδικές Εξετάσεις Συμβάλλουν στη Βελτίωση των Συμπτωμάτων & της Υγείας του Εντέρου

2. Ευερέθιστο Έντερο (Σπαστική Κολίτιδα)

Ας κρατήσουμε επαφή. Εγγραφείτε στο newsletter και κατεβάστε δωρεάν τον οδηγό για όσους έχουν διαγνωστεί με αυτοάνοσο νόσημα.