Μεταβολομικές Αναλύσεις δίνουν Απαντήσεις στα Χρόνια & Αυτοάνοσα Νοσήματα

Αναλύσεις που Μετράνε Μικρά Μόρια Εντοπίζουν τα Πραγματικά Αίτια των Αυτοάνοσων & Χρόνιων Νοσημάτων και Οδηγούν σε Εξατομικευμένες Θεραπείες

Έχεις αναλογιστεί ποτέ γιατί κάποιες φορές γινόμαστε καλά και ξεπερνάμε ένα πρόβλημα υγείας ενώ άλλες δεν τα καταφέρνουμε και η κατάσταση χρονίζει;

Αυτό που συμβαίνει στη πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι ότι οι ασθενείς νοσούν χρονίως και βιώνουν μια σταδιακή και συνεχή επιδείνωση της υγείας τους. Νιώθουν ότι ο χρόνος είναι εναντίον τους και υπάρχει τεράστια αβεβαιότητα για το μέλλον.

Αλλά και άτομα που είναι υγιή βλέπουν συγγενείς, φίλους και γνωστούς γύρω τους να αρρωσταίνουν ξαφνικά και ανησυχούν για τη δική τους υγεία και την υγεία των αγαπημένων τους προσώπων.

Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα ότι τόσο οι υγιείς όσο και οι ασθενείς νιώθουν ότι δεν μπορούν να κάνουν κάτι ουσιαστικό για να θεραπεύσουν ή να αποφύγουν χρόνια και αυτοάνοσα προβλήματα υγείας όπως:

• η υπέρταση,
  • η νόσος του Χασιμότο,
  • η σκλήρυνση κατά πλάκας,
  • ο ερυθηματώδης λύκος,
  • η ψωρίαση,
  • η νόσος του Crohn,
  • τα καρδιαγγειακά,
  • ο καρκίνος,
  • η ρευματοειδής αρθρίτιδα,
  • η ατοπική δερματίτιδα,
  • ο διαβήτης, η παχυσαρκία, η χρόνια κόπωση, το άσθμα, οι αλλεργίες, τα προβλήματα του γαστρεντερικού όπως η γαστρίτιδα ή η κολίτιδα, η χρόνια κόπωση, η ινομυαλγία κ.ά 1.
Και σχεδόν πάντα αυτά τα προβλήματα υγείας συνοδεύονται από ένα ή παραπάνω συμπτώματα όπως: χαμηλά επίπεδα ενέργειας, κακή διάθεση, υπερένταση, εξάντληση, διαταραχή του ύπνου, εκνευρισμό, κακή λειτουργία του γαστρεντερικού, αύξηση βάρους και φλεγμονές 2. Τα συγκεκριμένα συμπτώματα υποδηλώνουν δυσλειτουργία του οργανισμού και μπορούν να υπάρχουν χωρίς την διάγνωση συγκεκριμένης νόσου.

Διάγνωση και Θεραπεία, γιατί Δεν είναι Ταυτόσημες
Μέχρι τώρα η στάνταρ αντιμετώπιση κατέστειλε τα συμπτώματα και όχι τα αίτια της νόσου. Αυτή η προσέγγιση είναι αποτελεσματική στα οξέα προβλήματα υγείας, δηλαδή αυτά που έχουν διάρκεια κάτω από τρεις μήνες, έχει όμως χαμηλή αποτελεσματικότητα στα χρόνια νοσήματα (ασθένειες που διαρκούν πάνω από 3 μήνες) 3.

Σε ένα πρόβλημα υγείας όπως μια λοίμωξη που οφείλεται σε ιό αρκεί στην πλειοψηφία των περιπτώσεων να ελέγξει κανείς τον πυρετό και τα υπόλοιπα συμπτώματα μέχρι ο οργανισμός να ξαναβρεί την ισορροπία του και να επανέλθει στην προηγούμενη υγιή κατάσταση.

Στην περίπτωση όμως μιας χρόνιας ασθένειας εξ ορισμού, η ικανότητα του οργανισμού να ξαναβρεί την ισορροπία του και να επανέλθει στην υγιή κατάσταση έχει χαθεί. Υπάρχουν βαθύτερες δυσλειτουργίες και βλάβες που έχουν συσσωρευτεί και δεν επιτρέπουν τη φυσιολογική του λειτουργία. Αυτός είναι ο λόγος που η νόσος χρονίζει. Σε αυτήν την περίπτωση η καταστολή των συμπτωμάτων βοηθάει τον ασθενή να μην υποφέρει, δεν αντιμετωπίζει όμως τα πραγματικά αίτια του προβλήματος και δεν αλλάζει ουσιαστικά την πορεία της νόσου 4,5.

Οι σύγχρονες διαγνωστικές και φαρμακευτικές εξελίξεις επιτρέπουν την έγκαιρη διάγνωση, τη μείωση της έντασης των συμπτωμάτων μιας νόσου και συχνά την καθυστέρηση της εξέλιξης της. Δεν αντιμετωπίζουν όμως τους πραγματικούς παράγοντες που οδήγησαν σε νόσο εξαρχής.

Συχνά γιατροί και ασθενείς θεωρούν ότι η διάγνωση αποτελεί σκοπό από μόνη της. Πιστεύουν ότι από τη στιγμή που θα γίνει η σωστή διάγνωση, όλα έχουν λυθεί.

Η αλήθεια είναι ότι αν πρόκειται για μια οξεία νόσο ή ένα επείγον περιστατικό, όπως η πνευμονία, το έμφραγμα, ένα κάταγμα ή μια αιμορραγία, η επίτευξη της σωστής διάγνωσης οδηγεί συνήθως στη θεραπεία και, στις περισσότερες περιπτώσεις, στην πλήρη ίαση. Αυτό όμως δεν ισχύει και για τις χρόνιες παθήσεις.

Στις χρόνιες παθήσεις, η διάγνωση υποδεικνύει την αγωγή αλλά όχι απαραίτητα και την ίαση.

Τι είναι Υγεία;
Η υγεία είναι μια συνεχής κατάσταση ισορροπίας μεταξύ της ταχύτητας με την οποία προκύπτουν βλάβες στον οργανισμό και της ικανότητας του να τις επουλώσει.

Το ανθρώπινο σώμα προσπαθεί συνεχώς να ισορροπήσει στην καλύτερη δυνατή κατάσταση λειτουργίας που μπορεί.

Αν η ταχύτητα με την οποία διορθώνει το σώμα είναι μεγαλύτερη από την ταχύτητα με την οποία προκύπτουν βλάβες τότε είμαστε υγιείς.

Η ιδανική κατάσταση υγείας δεν είναι απλή απουσία νόσου.
Είναι:

• να ζούμε με καλή διάθεση,
  • να νιώθουμε ότι έχουμε ενέργεια να πραγματοποιήσουμε αυτά που θέλουμε να κάνουμε,
  • να κοιμόμαστε 7-8 ώρες και να ξυπνάμε ξεκούραστοι και έτοιμοι να ξεκινήσουμε τη μέρα μας.
Ένα άτομο που είναι πραγματικά υγιές:
  • έχει καλή διάθεση,
  • έχει όρεξη για δημιουργία
  • και νιώθει ότι το σώμα του τον ωθεί να έχει σημαντική σωματική δραστηριότητα.
Ένα τέτοιο άτομο μπορεί να θέσει στόχους για το μέλλον και να εργαστεί για να τους πετύχει.
Η υγεία είναι βασική προϋπόθεση για να χαρούμε οποιοδήποτε άλλο αγαθό.

Τι έχει αλλάξει σήμερα;
Ειδικές αναλύσεις που μετράνε πολύ μικρά μόρια - Metabolomic Analysis®- εντοπίζουν τα πραγματικά αίτια που εμποδίζουν τον οργανισμό να ξαναβρεί την ισορροπία του.

Οι Metabolomic Analysis® δίνουν στοιχεία στο γιατρό έτσι ώστε, όχι απλά να καταστείλει τα συμπτώματα μιας νόσου, αλλά να καθοδηγήσει τον ασθενή στην πορεία του για την επίτευξη της καλύτερης δυνατής κατάστασης υγείας 6.
Στο σώμα μας συμβαίνουν χιλιάδες χημικές αντιδράσεις που μας διατηρούν στη ζωή. Σε αυτές τις χημικές αντιδράσεις συμμετέχουν πολύ μικρά μόρια που δεν είναι εφικτό να μετρηθούν μέσα από τις κοινές εργαστηριακές εξετάσεις.

Την τελευταία 20ετία τεχνολογικές εξελίξεις έχουν καταστήσει δυνατή τη μέτρηση αυτών των μορίων, που ονομάζονται μεταβολίτες και παρέχουν στοιχεία για:

• τις ελλείψεις του οργανισμού
  • την ικανότητα του οργανισμού να διαχειριστεί φλεγμονές
  • διαταραχές στο μικροβίωμα
  • τις ουσίες που ρυθμίζουν τη διάθεση και ελέγχουν το ορμονικό σύστημα όπως η ντοπαμίνη, η σεροτονίνη και η αδρεναλίνη
  • το μεταβολισμό των λιπιδίων
  • το μεταβολισμό των πρωτεϊνών
  • το μεταβολισμό των ζαχάρων
  • τους μηχανισμούς παραγωγής ενέργειας του οργανισμού
  • την οξείδωση και την αντιοξειδωτική ικανότητα
  • την επίδραση και αποτελεσματικότητα παρεμβάσεων που αφορούν στον τρόπο ζωής, στη διατροφή, στη διόρθωση των ελλείψεων και σε φαρμακευτικές αγωγές 7.

Σήμερα η Μεταβολομική θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς κλάδους της σύγχρονης ιατρικής και βασικό εργαλείο στην εφαρμογή της Εξατομικευμένης Ιατρικής. Πάνω από 4.000 επιστημονικά άρθρα δημοσιεύονται κάθε χρόνο που αφορούν την εφαρμογή της Μεταβολομικής στην ιατρική8.

Με βάση τις εξετάσεις μεταβολομικής, συστήνεται θεραπεία που αποτελείται από βιταμίνες, διατροφή, αλλαγή του τρόπου ζωής και φαρμακευτική αγωγή κομμένη-ραμμένη στα μέτρα του κάθε ατόμου9.

Στόχος είναι η αποκατάσταση της φυσιολογικής βιοχημικής ισορροπίας και η επίτευξη του βέλτιστου δυνατού επιπέδου υγείας για το κάθε άτομο.
Πρόκειται βέβαια για μια προσέγγιση που προϋποθέτει την ενεργή συμμετοχή του ατόμου10. Πιθανόν να μην ταιριάζει σε όλους, αλλά σίγουρα έχει αποτελέσματα.

Μέσα από την κλινική μας εμπειρία με χιλιάδες περιστατικά με χρόνια και αυτοάνοσα νοσήματα έχουμε δει ότι η βελτίωση της υγείας είναι εφικτή11.

Κάντε το πρώτο βήμα σήμερα.

Πηγές
  1. American Autoimmune Related Diseases Association, statistics, AARDA. 2018
  2. Diagnostic Criteria in Autoimmune Diseases. Shoenfeld, Yehuda; Cervera, Ricard; Gershwin, M. Eric (2010). Springer Science & Business Media. p. 216.
  3. The Burden of Disease and the Changing Task of Medicine N Engl J Med 2012; 366:2333-2338 June 21, 2012
  4. Role of “Western Diet” in Inflammatory Autoimmune Diseases Arndt Manzel et. al. Curr Allergy Asthma Rep. 2014 Jan; 14(1): 404
  5. Global Health Observatory (GHO) data Global Health. Observatory data  Noncommunicable diseases (NCD).  https://www.who.int/gho/ncd/en/
  6. Metabolomic biomarkers: their role in the critical path Laura K. Schnackenberg, Richard D. Beger. US. Food and Drug Administration. Feb 2009
  7. Metabolomics: an emerging but powerful tool for precision medicine Clary Clish Mol. Case Studies 2015:
  8. Pubmed: Publications including term metabolomics. Available at https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=metabolomics
  9. Metabolomic profiles as reliable biomarkers of dietary composition. Esko Τ et. al. AJCN. 2017
  10. Χρόνια και Αυτοάνοσα Νοσήματα-Θεραπεύοντας την αιτία   https://www.drtsoukalas.com/i_proseggisi_mas-su-188.html
  11. Συμμετοχή του Dr Τσουκαλά στο International Congress of Rural Medicine στο Τόκυο. https://www.drtsoukalas.com/simmetohi_tou_dr__tsoukala_sto_international_congress_of_rural_medicine_sto_tokio-su-244.html

Ειδικός Γενικός Οικογενειακός Ιατρός Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Μέλος του European Institute of Nutritional Medicine.
Ενδοκρινολόγος-Διαβητολόγος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης
Ιατρός / Χειρουργός Ιατρικής, Χειρουργικής, Αναισθησιολογίας και Αναζωογόνησης, Επιστήμη της Διατροφής στο Πανεπιστήμιο της Παβίας
Ιατρός / Παιδίατρος, Ιατρικής και χειρουργικής του Πανεπιστημίου της Βερόνα, με ειδίκευση στην παιδιατρική και έμφαση στην αλλεργιολογία και παιδιατρική πνευμονολογία.
Ιατρός / Παθολόγος, με εξειδίκευση στην εσωτερική παθολογία στο πανεπιστήμιο της Παβίας, Ιταλία.
Μοριακή Βιολόγος, Μεταπτυχιακή Ειδίκευση MSc by Research in Biomedical Sciences, University of Edinburgh. Κάτοχος πιστοποίησης Μεταβολομικής και Διατροφικής Ιατρικής του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Διατροφικής Ιατρικής, EINuM.
BSc Βiomedical Sciences UCL PhD.c. Nutritional Therapist, Κάτοχος τίτλου του European Institute of Nutritional Medicine, Κάτοχος τίτλου του Institute of Functional Medicine
Βιολόγος Διατροφολόγος, Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου της Πάδοβας, με εξειδίκευσή στην Βιολογία της Υγείας (Health Biology)
Βιολόγος Διατροφολόγος, Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου της Πάδοβας με μεταπτυχιακό στην εξελικτική βιολογία
Υπεύθυνη γραμματείας και εξυπηρέτησης κοινού