Η Ιατρική γυρίζει σελίδα, επίσημα!
Το Μεσογειακό Παράδοξο
Ελληνική Έρευνα: Εφαρμογή της Μεταβολομικής στα Χρόνια και Αυτοάνοσα Νοσήματα
Η Zάχαρη προκαλεί πρόωρο θάνατο στα σκουλήκια!

Γαστρεντερίτιδα το Καλοκαίρι

Κοινά Συμπτώματα & Τρόποι Αντιμετώπισης

Dr. Δημήτρης Τσουκαλάς

Με την άνοδο της θερμοκρασίας αυξάνεται και η συχνότητα εμφάνισης λοιμώξεων του γαστρεντερικού, σε ενήλικες και σε παιδιά. Αυτές μπορούν να προκληθούν από ιούς, βακτήρια και παράσιτα. Οι βακτηριακές λοιμώξεις ωστόσο, είναι το πιο συχνό αίτιο, με τη σαλμονέλα, το E. coli και τη σιγκέλλα να είναι τα πιο κοινά βακτήρια, που προκαλούν μικροβιακές γαστρεντερίτιδες το καλοκαίρι[1].

Αυτό συμβαίνει γιατί οι περιβαλλοντικές συνθήκες ευνοούν την ανάπτυξη και μετάδοση αυτών των μικροβίων μέσω των τροφών, αλλά και λόγω των αλλαγών στις συνθήκες διαβίωσης που προκύπτουν αυτή την περίοδο, όπως αλλαγές στην κατανάλωση νερού, στο είδος και στην προετοιμασία τροφής, στα ταξίδια και στις δραστηριότητες αναψυχής[2].

Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν:
  • Ναυτία

• Διάρροια

• Εμετό

• Κοιλιακό άλγος

• Πυρετό

• Πονοκέφαλο

• Αίμα στα κόπρανα

Συνήθως τα συμπτώματα διαρκούν 2-7 ημέρες και στην πλειοψηφία των περιπτώσεων υποχωρούν χωρίς να χρειαστεί ιατρική παρέμβαση.

Όταν όμως τα συμπτώματα επιμένουν και ειδικά στα παιδιά, θα πρέπει να αναζητείται ιατρική συμβούλευση και θεραπεία. Σε αυτές τις περιπτώσεις η πιο σημαντική επιπλοκή είναι η οξεία αφυδάτωση[3].

Μετά από μια οξεία γαστρεντερίτιδα, το έντερο μπορεί να χρειαστεί μερικούς μήνες μέχρι να αποκατασταθεί η φυσιολογική λειτουργία.

Σημάδια σημαντικής αφυδάτωσης είναι:

• Μειωμένος όγκος ούρων

• Ξηρό ή κολλώδες στόμα και γλώσσα

• Βαθουλωμένα μάτια

• Μειωμένη παραγωγή δακρύων (ξηροφθαλμία)

Η διάρροια μπορεί να κρατήσει έως και 10 ημέρες και το έντερο μπορεί να χρειαστεί μερικούς μήνες μέχρι να αποκατασταθεί η φυσιολογική λειτουργία.

Πρόληψη

Προληπτικά, για την αποφυγή μικροβιακών λοιμώξεων του εντέρου:

• Θα πρέπει να πλένονται συχνά και σχολαστικά τα χέρια.

• Να επιβλέπονται τα παιδιά όταν πλένουν τα χέρια τους.

• Κάποιος που έχει διάρροια δεν πρέπει να προετοιμάζει φαγητό για άλλα άτομα.

• Να καταναλώνουμε καλά μαγειρεμένες τροφές.

• Να πλένουμε διεξοδικά στις ωμές τροφές, όπως τις σαλάτες και τα λαχανικά και αν μπορούμε να τις μουλιάζουμε σε νερό με λίγο ξύδι για 15-30 λεπτά.

• Να πίνουμε εμφιαλωμένο νερό όταν ταξιδεύουμε ή βρισκόμαστε σε τουριστικές περιοχές.

Αντιμετώπιση

Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων τα συμπτώματα υποχωρούν εντός 2-7 ημερών, χωρίς να χρειαστεί ιατρική θεραπεία. Σε αυτές τις περιπτώσεις η καλή ενυδάτωση και η λήψη επαρκούς ποσότητας ηλεκτρολυτών ή αλατιού, είναι απαραίτητα ώστε να αποφευχθεί η αφυδάτωση. Τα διαλύματα ηλεκτρολυτών περιέχουν μεταλλικά στοιχεία ώστε να αναπληρωθούν αυτά που χάνονται διαμέσου του εμετού και της διάρροιας. Το ανθρώπινο σώμα χρειάζεται μεταλλικά στοιχεία για να διαχειριστεί το νερό. Έτσι η απλή πρόσληψη νερού δεν αρκεί για να ενυδατώσει τον οργανισμό.

Αν δεν υπάρχει πρόσβαση σε διάλυμα ηλεκτρολυτών, συστήνεται η λήψη αλατιού (φυσικό μη-ραφιναρισμένο) που μπορεί να λαμβάνεται σε μικρές ποσότητες, λίγοι κόκκοι κάτω από τη γλώσσα, ώστε να απορροφάται υπογλώσσια χωρίς να αναστατώνεται το στομάχι.

Με την εμφάνιση των πρώτων συμπτωμάτων και ιδιαίτερα επί εμετού, συστήνεται[4]:
  • Η πλήρης αποχή από τροφή για 3-4 ώρες.

• Όταν υποχωρήσει ο εμετός, αρχίστε σταδιακά να τρώτε ξανά: τρώτε μικρές ποσότητες τροφής κάθε φορά, αλλά να τρώτε πιο συχνά.

• Μπορείτε να ξεκινήσετε με τροφές όπως: ρύζι, μπιφτέκι κοτόπουλο στήθος, αυγά, βραστά κολοκυθάκια.

Σε περίπτωση εμμονής των συμπτωμάτων, ιδιαίτερα στα παιδιά, αναζητήστε ιατρική βοήθεια, ώστε να γίνει άμεση ενυδάτωση και διαχείριση των συμπτωμάτων.

Επούλωση του Εντέρου

Η οξεία γαστρεντερίτιδα προκαλεί βλάβη και φλεγμονή στον εντερικό βλεννογόνο και αλλοίωση της εντερικής χλωρίδας, που μπορούν να παραμείνουν για μήνες, μέχρι να αποκατασταθούν.

Είναι σημαντικό μετά από μια οξεία γαστρεντερίτιδα να αποκατασταθεί άμεσα η φυσιολογική λειτουργία του εντέρου. Βλάβες στον εντερικό βλεννογόνο και αλλοιώσεις της χλωρίδας συνδέονται με επιδείνωση της εικόνας πολλών χρόνιων και αυτοάνοσων νοσημάτων, καθώς και αλλεργικών παθήσεων.

Η πρόσληψη προβιοτικών και του αμινοξέως γλουταμίνη, βοηθούν στην ταχύτερη αποκατάσταση των συμπτωμάτων και στην επούλωση του γαστρεντερικού βλεννογόνου8[5][6]. Κατά την περίοδο των διακοπών είναι καλό να έχει κανείς πάντα μαζί του προβιοτικά και γλουταμίνη, τα οποία μπορεί να λαμβάνει προληπτικά ή με την εμφάνιση των πρώτων συμπτωμάτων γαστρεντερίτιδας.

Η επιλογή του προβιοτικού πρέπει να γίνεται με βάση τους διαφορετικούς τύπους ωφέλιμων βακτηριδίων (στελέχη) που περιέχει. Όσο περισσότερα στελέχη περιέχει τόσο ένα προβιοτικό σκεύασμα τόσο καλύτερα[7] (ιδανικά πάνω από 12 στελέχη).

Η λήψη 1-2 γραμμαρίων γλουταμίνης καθημερινά ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και βοηθάει στην επούλωση του εντερικού βλεννογόνου[8][9]

Η γαστρεντερίτιδα είναι ένα κοινό πρόβλημα υγείας κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, που αν δεν διαχειριστεί αποτελεσματικά μπορεί να πυροδοτήσει χρόνια προβλήματα στο έντερο. Μέσα από την κλινική μας εμπειρία έχουμε διαπιστώσει, ότι η σωστή διαχείριση των οξέων συμπτωμάτων αρχικά και η ενίσχυση των μηχανισμών επούλωσης και αποκατάστασης της μικροβιακής χλωρίδας στη συνέχεια, συμβάλουν στην αποκατάσταση της φυσιολογικής λειτουργίας του εντέρου.

Διαβάστε περισσότερα για την προσέγγιση της κλινικής μας εδώ

Βιβλιογραφία

[1] Temperature Variability and Gastrointestinal Infections: A Review of Impacts and Future Perspectives Maryam Ghazani et. al. Int J Environ Res Public Health. 2018.
[2] Seasonal peaks in Escherichia coli infections: possible explanations and implications. J.T.Freeman, Anderson Sexton. Clinical Microbiology and Infection, 2009.
[3] Bacterial Gastroenteritis Treatment & Management. Jennifer Lynn Bonheur. Updated: Jul 17, 2018 Medscape.
[5] The Role of Dietary Nutrients in Inflammatory Bowel Disease Kohei Sugihara. et. al. Front. Immunol. 15 January 2019.
[6] The Role of Glutamine in the Complex Interaction between Gut Microbiota and Health: A Narrative Review. Simone Perna et. al. Int. J. Mol. Sci. 2019.
[7] Probiotics in Irritable Bowel Syndrome: An Up-to-Date Systematic Review Hanna Fjeldheim Dale et.al. Nutrients . 2019 Sep.
[8] Glutamine-Induced Secretion of Intestinal Secretory Immunoglobulin A: A Mechanistic Perspective imageWenkai Ren et. al. Front. Immunol., 24 November 2016.
[9] Randomised placebo-controlled trial of dietary glutamine supplements for postinfectious irritable bowel syndrome QiQi Zhou et. al. Gut . 2019 Jun. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30108163/

Ειδικός Γενικός Οικογενειακός Ιατρός Διδάκτωρ Πανεπιστημίου "Universita` degli Studi di Napoli, Federico II" Πρόεδρος του European Institute of Nutritional Medicine
Ειδικός Γενικός Οικογενειακός Ιατρός-Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Ρώμης "La Sapienza"
Ενδοκρινολόγος-Διαβητολόγος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης
Ιατρός / Καθηγητής Μεταμοσχεύσεων Πανεπιστήμιο της Παβίας, Μιλάνο Ιταλίας. Ειδικός στην Αναισθησιολογία και Αναζωογόνηση, Ειδικός στην Επιστήμη της Διατροφής.
Ιατρός / Παθολόγος, με εξειδίκευση στην εσωτερική παθολογία στο πανεπιστήμιο της Παβίας, Μιλάνο Ιταλίας.
Παιδίατρος του Πανεπιστημίου της Βερόνα της Ιταλίας, με ειδίκευση στην παιδιατρική, στην αλλεργιολογία και παιδιατρική πνευμονολογία.
Μοριακή Βιολόγος, Μεταπτυχιακή Ειδίκευση MSc by Research in Biomedical Sciences, University of Edinburgh. Κάτοχος πιστοποίησης Μεταβολομικής και Διατροφικής Ιατρικής του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Διατροφικής Ιατρικής, EINuM.
BSc Βiomedical Sciences UCL PhD.c. Nutritional Therapist, Κάτοχος τίτλου του European Institute of Nutritional Medicine, Κάτοχος τίτλου του Institute of Functional Medicine
Βιολόγος Διατροφολόγος, Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου της Πάδοβας με μεταπτυχιακό στην εξελικτική βιολογία
Οικονομολόγος Υγείας-Στατιστικός ειδικευθείς στην εξατομικευμένη ιατρική, ερευνητικός συνεργάτης LabHEM (Πανεπιστήμιο Πειραιώς), επ. σύμβουλος Golden Helix Foundation, UK συνεργάτη του University of Oxford, UK
Βιολόγος Διατροφολόγος, Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου της Πάδοβας, με εξειδίκευσή στην Βιολογία της Υγείας (Health Biology)