Η Διόρθωση των Ελλείψεων του Οργανισμού Συμβάλλει Σημαντικά στην Πρόληψη και στη Θεραπεία των Λοιμώξεων και Χρόνιων Ασθενειών
Covid-19: Είναι τα Αυτοάνοσα Νοσήματα Επιβαρυντικός Παράγοντας;
Μεταβολικό Σύνδρομο
Ποια ειδική εξέταση πρέπει να κάνετε αν πάσχετε από αυτοάνοσο

Αντιφλεγμονώδη, Πιθανά Συντελούν σε μια πιο Βαριά Νόσο από Κορωνοϊό

Αντιφλεγμονώδη, Πιθανά Συντελούν σε μια πιο Βαριά Νόσο από Κορωνοϊό.

Τα αντιφλεγμονώδη φάρμακα μπορεί να συντελούν στην επιδείνωση της νόσου από κορωνοϊό γιατί καταστέλλουν το ανοσοποιητικό.

Dr. Δημήτρης Τσουκαλάς

Στη ενημέρωση για τον κορωνοϊό προς τους ιατρικούς συντάκτες στις 15-03-2020, o εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας, καθηγητής Σωτήρης Τσιόρδας, αναφέρθηκε σε δήλωση του Γάλλου υπουργού Υγείας ότι τα αντιφλεγμονώδη φάρμακα πιθανά να συντελούν σε πιο βαριά νόσο(1,2). Τέτοια φάρμακα είναι η ασπιρίνη, η ιβουπροφένη (Brufen, Algofren), το Ponstan και άλλα παρόμοια φάρμακα.

«Θέλω να τονίσω δύο επιστημονικά δεδομένα:

Το πρώτο έχει να κάνει σε σχέση με τα αντιφλεγμονώδη, που ίσως ακούσατε ότι αναφέρθηκαν, από πολιτικό της Γαλλίας, πως πιθανά συντελούν σε μια πιο βαριά νόσο.

Δεν υπάρχουν επαρκή επιστημονικά δεδομένα για την τεκμηρίωση της σχέσεως, της χρήσεως αντιφλεγμονωδών ουσιών, οι οποίες χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο, ως παυσίπονα και αντιπυρετικά με την πρόοδο της νόσου.

Οπωσδήποτε, η άμυνα του οργανισμού έχει να κάνει σε σημαντικό βαθμό με την απομάκρυνση του ιού από τον οργανισμό μας.

Είναι ασφαλέστερη, και μετά από την καθοδήγηση και την οδηγία του γιατρού, του προσωπικού γιατρού, η χρήση παρακεταμόλης. Την ξέρουμε όλοι και την χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή.

Μέχρι να αποσαφηνιστεί αν όντως τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη, ουσίες όπως η ιβουπροφένη και άλλες, τις οποίες χρησιμοποιούμε σε καθημερινή χρήση στο σπιτικό μας, μπορεί να επιδεινώνουν ή να αυξάνουν την προδιάθεση για μια πιο σοβαρή νόσο.» Ανέφερε ο κ. Τσιόδρας(1).

Μη Λαμβάνετε Φάρμακα Χωρίς τη Σύσταση Γιατρού
Είναι γνωστό ότι τα αντιφλεγμονώδη φάρμακα ενέχουν κίνδυνο σε όσους πάσχουν από λοιμώδη νοσήματα γιατί μειώνουν την αντίδραση του ανοσοποιητικού (3).

Αυτή η κατηγορία φαρμάκων, στην οποία ανήκουν η ασπιρίνη, η ιβουπροφαίνη και άλλα παρόμοιας δράσης φάρμακα, ονομάζονται "Μη Στεροειδή ΑντιΦλεγμονώδη" ή ΜΑΣΦ και δρουν καταστέλλοντας τη φλεγμονή, αλλά και την παραγωγή αντισωμάτων.

Ακόμη και η λήψη αντιπυρετικών όμως, όπως το Depon και το Panadol θα πρέπει να γίνεται με μέτρο γιατί και η παρακεταμόλη ή αλλιώς ακεταμινοφαίνη, μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες από το αναπνευστικό, όπως δύσπνοια, ακροαστικά και βήχα μεταξύ άλλων(4).

Ο πυρετός είναι η απάντηση του οργανισμού σε μια λοίμωξη, οπότε δεν πρέπει να προσπαθούμε να μειώσουμε τον πυρετό. Λαμβάνουμε αντιπυρετικά μόνο όταν δεν νιώθουμε καλά λόγω του πυρετού.

Δεν είναι λίγοι αυτοί, που σε παρόμοιες περιόδους και όταν υπάρχει έξαρση κάποιας ίωσης, παίρνουν «προληπτικά» ασπιρίνη ή Depon. Αυτή η ενέργεια όχι μόνο δεν βοηθάει, αντιθέτως μπορεί να προκαλέσει προβλήματα υγείας.

Ειδικά αυτή την περίοδο, όπου υπάρχει υπερφόρτωση του συστήματος υγείας, δεν θα πρέπει να καταναλώνονται φάρμακα χωρίς τη σύσταση γιατρού και όπου δεν είναι απολύτως απαραίτητα.

Βιβλιογραφία – Πηγές

1. Ενημέρωση διαπιστευμένων συντακτών Υγείας από τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Υγείας για το νέο κορονοϊό Καθηγητή Σωτήρη Τσιόδρα (15/3/2020)
  2. Anti-inflammatories may aggravate Covid-19, France advises. French minister says patients should take paracetamol rather than ibuprofen or cortisone. https://www.theguardian.com/world/2020/mar/14/anti-inflammatory-drugs-may-aggravate-coronavirus-infection
  3. Ibuprofen and other widely used non-steroidal anti-inflammatory drugs inhibit antibody production in human cells Simona Bancos. Cell Immunol. 2009. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2693360/
  4. Acetaminophen Side Effects https://www.drugs.com/sfx/acetaminophen-side-effects.html

Ειδικός Γενικός Οικογενειακός Ιατρός Διδάκτωρ Πανεπιστημίου "Universita` degli Studi di Napoli, Federico II" Πρόεδρος του European Institute of Nutritional Medicine
Ειδικός Γενικός Οικογενειακός Ιατρός-Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Ρώμης "La Sapienza"
Ενδοκρινολόγος-Διαβητολόγος Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης
Μοριακή Βιολόγος, Μεταπτυχιακή Ειδίκευση MSc by Research in Biomedical Sciences, University of Edinburgh. Κάτοχος πιστοποίησης Μεταβολομικής και Διατροφικής Ιατρικής του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Διατροφικής Ιατρικής, EINuM.
BSc Βiomedical Sciences UCL PhD.c. Nutritional Therapist, Κάτοχος τίτλου του European Institute of Nutritional Medicine, Κάτοχος τίτλου του Institute of Functional Medicine
Ιατρός / Χειρουργός Ιατρικής, Χειρουργικής, Αναισθησιολογίας και Αναζωογόνησης, Επιστήμη της Διατροφής στο Πανεπιστήμιο της Παβίας
Ιατρός / Παθολόγος, με εξειδίκευση στην εσωτερική παθολογία στο πανεπιστήμιο της Παβίας, Ιταλία.
Ιατρός / Παιδίατρος, Ιατρικής και χειρουργικής του Πανεπιστημίου της Βερόνα, με ειδίκευση στην παιδιατρική και έμφαση στην αλλεργιολογία και παιδιατρική πνευμονολογία.
Βιολόγος Διατροφολόγος, Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου της Πάδοβας με μεταπτυχιακό στην εξελικτική βιολογία
Οικονομολόγος Υγείας-Στατιστικός ειδικευθείς στην εξατομικευμένη ιατρική, ερευνητικός συνεργάτης LabHEM (Πανεπιστήμιο Πειραιώς), επ. σύμβουλος Golden Helix Foundation, UK συνεργάτη του University of Oxford, UK
Βιολόγος Διατροφολόγος, Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου της Πάδοβας, με εξειδίκευσή στην Βιολογία της Υγείας (Health Biology)
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος BSc Dietetics, Coventry University & MSc Human Nutrition with specialization in Clinical Nutrition, University of Glasgow